"Med rätt förebyggande insatser kan flertalet av trycksåren förhindras" - Jonas Sköldberg, del 2

Blogginlägg -

Jonas Sköldberg är vd på Praktikertjänsts dotterbolag Rehab Station Stockholm. Företaget bedriver medicinsk rehabilitering för personer med ryggmärgsskador, ortopediska skador, stroke, multipel skleros samt allmän neurologi. I sitt andra inlägg skriver Jonas om Madde, utbildningsansvarig undersköterska på Rehab Station Stockholm och en hängiven eldsjäl i kampen mot patienters trycksår.

Madde, en hjälte för patienter i kampen mot trycksår

Lite mental träning skadar inte. Du väljer oftast själv var du fäster blicken, upp i luften eller ner i den mörka asfalten. Om du väljer att lyfta blicken kan du så här års se svalornas flyttfåglarnas konstflygningar. Jag gör det och det ger i alla fall mig en kick.

Jag tar fram mina plastmappar och undrar vad jag skall ta tag i denna vackra måndageftermiddag. Uppdateringar i ledningssystemet, lönerevisionspapper och en påbörjad logistikutredning lägger jag åt sidan. Jag fastnar i stället för ett konferensprogram från den europeiska trycksårsorganisationen, EPUAP, som för första gången höll sin årliga konferens i Stockholm, nu i augusti.

Ryktet säger att Madde har haft en stor påverkan på konferensens innehåll. Vi pratar om Madeleine ”Madde” Stenius, utbildningsansvarig undersköterska på Rehab Station Stockholm och som är en hängiven eldsjäl i kampen mot patienters trycksår. Under konferensen höll Madde ett föredrag samt presenterade två posters.

För första gången hade de ryggmärgsskadades problem med trycksår en särskild plats på dagordningen. Med rätt förebyggande insatser kan flertalet av trycksåren förhindras, men ofta är sjukvårdspersonal ovetande om både vilka patienter som är i riskzonen och hur man arbetar med modern sårbehandling. Vad som saknas är tillräckligt med utbildning och information.

Madde arbetar målmedvetet och nytänkande med trycksårspatienter, men också med att hålla kurser i ämnet runt om i Sverige. Skulle vi ha fler eldsjälar som Madde så skulle förmodligen många fler patienters lidande minska och samhällets kostnader för trycksår bli betydligt lägre.

Tack vare Maddes arbete blir det lättare för många patienter att lyfta blicken och se framåt, kanske efter en lång period av elände och smärta.

Madde är en riktig hjälte för patienter med svårläkta sår och vi inom Praktikertjänst är stolta över att hon jobbar här hos oss.

Läs mer om Rehab Stations utbildningsverksamhet på www.rehabstation.se.

//Jonas Sköldberg