"Och det är väl det intranäten är till för – att skapa nytta för användaren"

"Och det är väl det intranäten är till för – att skapa nytta för användaren"

Förra året utsågs Praktikertjänsts intranät Insikt till Sveriges bästa, i en tävling som anordnas av föreningen RIM (Redaktörer Interna Medier) och i år har Insikt rest över Sveriges gränser.

Efter vinsten har vi (mina kollegor på Koncernkommunikation och jag) fått äran att medverka som talare på olika intranätkonferenser i landet för att berätta om vårt intranät. Det har varit otroligt roligt och inspirerande, både att få dela med sig men också att få ta del av andras historier. Vilken kompetens som finns i vårt avlånga land.

2014 har även inneburit att intranätet fått korsa de svenska landsgränserna. I juni besökte vi Oslo och konferensen Intralife, anordnad av Netlife Research, och nu har Insikt precis presenterats på ett frukostseminarie i Finland, anordnat av Solita. Vi har även haft besök av en rad företag som varit intresserade av Insikt och intranätdiskussioner i allmänhet, vilket självklart har varit jätteroligt.

I år fyller den senaste versionen av Insikt hela fyra år – och mycket har såklart hänt sedan det lanserades 2010. Senast i raden av nyheter är den responsiva varianten av Insikt, som tagits fram då många av våra användare surfar via mobila enheter som läsplatta och smartphone. Och det är väl det intranäten handlar om – att skapa nytta, och finnas till, för användarna. Utan dem – inget intranät. Därför är det så himla kul att vårt intranät är så pass välbesökt som det faktiskt är, hela 93 procent av koncernens medarbetare är inloggade en eller flera gånger i veckan.

Trenderna visar även att responsiv design är på frammarsch, och det är så häftigt att se hur fort utvecklingen går och att vi lyckas hänga med i svängarna – det har vi bland andra vår webbyrå Creuna att tacka för.

//Karen Kenney