Arlanda Sky Clinic får högsta betyg av patienterna

En sammanställning av resultaten visar att av de 198 verksamheterna i Stockholm placerar sig två av vårdbolaget Praktikertjänsts mottagningar bland de tio bästa. En av dem, Arlanda Sky Clini,c som du hittar på Arlanda flygplats, startade under 2010 hamnar på fjärde plats i Stockholm.

Resultaten presenteras utifrån åtta olika indikatorer; helhetsintryck, bemötande, delaktighet, information, tillgänglighet, förtroende, upplevd nytta och att patienterna vill rekommendera mottagningen till en annan patient. Poängen är totalt 100.

Cirka 135 000 patienter som besökt primärvården på 800 vårdcentraler i landet har svarat varav 69 av vårdcentralerna är Praktikertjänsts.

Varför upplever patienterna att ni är tillgängliga?
– Tillgängligheten är A och O för oss, säger Annika Gudmundsson, läkare och en av de verksamhetsansvariga på Arlanda Sky Clinic. Mottagningen finns mitt i en stor arbetsplats - Arlanda flygplats - och vår primära målgrupp är de som arbetar på Arlanda. De flesta patienterna vi har är i arbetsför ålder och de har behov av god tillgänglighet. Många på Arlanda arbetar skift och de kan komma till oss när de passar dem - vi har flera tider samma dag som de kan välja på. Mottagningen har även helgöppet. Tiden är en viktig faktor för alla människor idag och genom att vi finns på arbetsplatsen, sparar man tid och behöver inte ta ledigt under så lång tid som det annars skulle ta för att göra ett läkarbesök på sin vårdcentral. Att man kan boka tid på nätet, komma på drop-in eller ringa vårdcentralen för bokning, ger valmöjligheter för patienterna vilket uppskattas mycket. Vi försöker tillgodose allas behov och ta emot alla. Har vi inte tid "just nu" så kanske vi ber dem komma tillbaka lite senare på dagen. Vissa av patienterna tar även hit sina barn - speciellt på helgerna.

- En mindre andel av patienterna, cirka 25 procent, är resenärer och de tycker det är fantastisk bra service att vi finns på plats. Närliggande hotell tipsar också om oss. Vi finns även till för dem som studerar vid internationella flygskolan.  Man har tillgång till oss "där man är", helt enkelt!

Den nationella patientenkäten mäter kvaliteten inom primärvård, men Annika Gudmundsson menar att toppbetyget vad det gäller tillgängligheten också beror på att vårdcentralen är kombinerad med en tandvårdsmottagning.
- Man kan helt enkelt få "både och" hos oss, menar hon.

När det gäller bemötande fick ni nära på toppbetyg från patienterna, varför då?

– Hos oss går tillgänglighet hand i hand med patientsäkerhet och bemötande. Med en hög tillgänglighet gynnas patientsäkerheten då det inte blir så långa väntetider för patienterna. Detta minskar oro och missnöje hos patienten och vi kan starta ett gott bemötande redan där, säger Britt Inger Tuoremaa, läkare.

– Vi utgår från att "alla är välkomna med allt" - stort som smått. Vi möter alla med största respekt. Speciellt om patienterna är oroliga så är vi duktiga på att hantera det, säger Annika Gudmundsson.

Varför är bemötandet så viktigt?

– Hur man ser på människor är väldigt viktigt. Att patienten blir lyssnad på och att i varje situation visa patienten respekt är en ledstjärna för oss, säger Annika Gudmundsson.

För mer information, kontakta Annika Gudmundsson tfn 072-2256252 eller Britt Inger Tuoremaa, 070-5855144
Vill du har mer information om resultatet i undersökningen kontakta gärna Elisabet Linder, Kvalitetsledare inom Hälso- och sjukvård Praktikertjänst tfn 073-662 40 14
Läs även mer om Arlanda Sky Clinics betyg i Nationella patientenkäten på www.omvard.se

Fotnot:
Arlanda Sky Clinic är Sveriges första kombinerade vårdcentral och tandvårdsmottagning på en flygplats.
Mottagningen drivs av Praktikertjänst och ligger inom bekvämt avstånd i Sky City på Arlanda.
Mottagningen har god tillgänglighet för dem som jobbar på, eller i anslutning till Arlanda att få tid hos en läkare eller tandläkare. Mottagningen finns även tillgänglig för resenärer.
Läs mer på www.arlandaskyclinic.se

Praktikertjänsts Affärsområde Hälso- och sjukvård
Inom Praktikertjänst Hälso- och sjukvård utvecklar och driver 765 verksamhetsansvariga läkare, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, sjuksköterskor, psykoanalytiker/-terapeuter,psykologer, barnmorskor, socionomer, kiropraktorer och dietister mottagningar över hela landet. Huvuddelen av verksamheterna drivs via vårdavtal på uppdrag av landsting/regioner eller via den nationella taxan.

Praktikertjänst är Sveriges största koncern inom privat, entreprenörsdriven tandvård och hälso- och sjukvård. De 2 150 aktieägarna arbetar själva som verksamhetsansvariga på mottagningar över hela landet. Aktieägarna är tandläkare, tandtekniker, läkare, sjukgymnaster, psykoterapeuter/-analytiker m fl. Inom koncernen finns 13 dotterbolag. Omsättningen är 8,3 miljarder kr och medarbetarna  8 700.