Björn Jonasson, chef för Praktikertjänst Vård.

Den 1 juni byter Smålandshälsan i Ljungby namn till Praktikertjänst Ljungby Vårdcentral

Smålandshälsan i Ljungby på Norra Torggatan 8 i Ljungby byter den 1 juni namn till Praktikertjänst Ljungby Vårdcentral. Bytet av vårdgivare innebär på kort sikt ingen större skillnad för mottagningens cirka 4 500 listade patienter.

I slutet av februari aviserades att vårdföretaget Praktikertjänst tar över Smålandshälsan i Ljungby och när övertagandet nu genomförs byter mottagningen namn och logotyp.

- Patienterna kommer att känna igen sig och inga större förändringar är planerade på kort sikt. Vi byter namn och logotyp, men lokalerna, vårdutbudet och öppettiderna är samma som tidigare, säger Björn Jonasson, chef för Praktikertjänst Vård, och fortsätter:

- Men kikar vi på lite längre sikt tror jag att det finns en stark utvecklingspotential, och där har Praktikertjänst med sin storlek mycket att tillföra. Vi har bra resurser inom exempelvis HR, utbildning och kvalitet, och jag tror att vi kan utveckla verksamhetens befintliga arbete inom många områden samtidigt som alla patienter ska känna en trygghet hos oss som vårdgivare.

På sikt planeras också för att öka tillgängligheten och kontinuiteten genom att erbjuda listade patienter möjlighet till digitala vårdmöten via Mitt PTJ, en egenutvecklad digital vårdtjänst som fungerar som en förlängning av mottagningen. Tjänsten är öppen dygnet runt och patienterna kan när som helst påbörja ett ärende eller besök och få svar under mottagningens ordinarie öppettider.

- Genom Mitt PTJ har vi möjlighet att ge patienter en mer tillgänglig och mer sammanhållen vård där patienten snabbare ska få möta rätt vårdnivå, exempelvis läkare eller sjuksköterska. Dessutom slipper patienterna telefonkö och passa tider när vi ringer upp, säger Björn Jonasson.

Den tidigare ägaren Olle Mårtensson kvarstår som verksamhetschef under en övergångsperiod.

Praktikertjänst Ljungby Vårdcentral blir Praktikertjänsts 86:e vårdcentral och den första i Region Kronoberg. Genom förvärvet erbjuder Praktikertjänst nu primärvård i 16 regioner – från Skåne till Norrbotten.

Patienter som är listade på vårdcentralen behöver inte göra ett nytt val om de fortsatt vill vara listade. Mer information om byte av vårdcentral finns på 1177.se. Här kan du besöka mottagningens webbplats.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se

Praktikertjänst är Sveriges största vårdföretag och har funnits i 60 år. Våra 1 000 mottagningar ägs och drivs av oss som utför vården och leder arbetet i vardagen. Det gör att våra tandläkarmottagningar och vårdcentraler återkommande har högst patientnöjdhet enligt externa undersökningar. Bolagets omsättning uppgår till cirka 8,5 miljarder kronor och antalet medarbetare till drygt 6 700. Läs mer på www.praktikertjanst.se