Praktikertjänst avvecklar vårdcentralsfilial i Furulund

Region Skåne har godkänt Praktikertjänsts beslut att avveckla Sundets läkargrupps filial i Furulund. Bakgrunden till beslutet är dels att Praktikertjänst vill samla alla resurser hos verksamheten i Bjärred, dels att hyresavtalet sagts upp efter oenighet med fastighetsägaren. Filialen stänger per den 31 december 2021.

Sundets läkargrupps filial i Furulund öppnade i april 2018 och startades för att delar av vårdcentralens patienter bodde i närområdet. Men nu avvecklas verksamheten och alla resurser samlas hos verksamheten i Bjärred.

- Det är självklart ett tråkigt beslut att stänga Furulund, men på sikt kommer den här lösningen att gynna patienterna. Genom att samla alla resurser i Bjärred kan vi bland annat öka tillgängligheten och kontinuiteten, och det som finns i Furulund kommer också att finnas i Bjärred, men med mer vårdpersonal och tillgängligare öppettider, säger Sofie Wallenberg, affärsområdeschef på Praktikertjänst.

Filialen i Furulund har bemannats av en läkare, en sjuksköterska och en undersköterska fyra dagar i veckan. En dag har det varit barnavårdscentral.

För ytterligare frågor, kontakta gärna:

Praktikertjänsts pressjour, tel: 010-128 36 66, e-post: press@ptj.se

Praktikertjänst är Sveriges största vårdföretag och har funnits i 60 år. Våra 1 000 mottagningar ägs och drivs av oss som utför vården och leder arbetet i vardagen. Det gör att våra tandläkarmottagningar och vårdcentraler återkommande har högst patientnöjdhet enligt externa undersökningar. Bolagets omsättning uppgår till cirka 8,5 miljarder kronor och antalet medarbetare till drygt 6 700. Läs mer på www.praktikertjanst.se