Sofie Wallenberg, chef affärsområde hälso- och sjukvård, och Mats Fogelberg, kommunikations- och hållbarhetsdirektör, på prisutdelningen Sveriges bästa arbetsgivare 2023.

Praktikertjänst på andra plats när Universum korar Sveriges bästa arbetsgivare

Praktikertjänst klättrar hela 13 placeringar och landar på plats två när undersökningsföretaget Universum korar Sveriges bästa arbetsgivare. – Jag är otroligt stolt och glad över att vi lyckas placera oss som Sveriges andra bästa arbetsgivare. Vår ägarmodell skapar engagemang och långsiktighet, vilket stämmer överens med vad medarbetare söker på en arbetsplats, säger Carina Olson, Praktikertjänsts vd och koncernchef.

Sveriges bästa arbetsgivare är en årlig undersökning från undersökningsföretaget Universum. I år deltog över 26 000 respondenter i en mängd olika branscher.

Undersökningen baseras på ett index utifrån kategorierna intern identitet, nöjdhet/rekommendation och lojalitet och avslöjar landets bästa arbetsgivare. Men resultaten visar också vad medarbetare söker och uppskattar.

- Praktikertjänst har en stark och entreprenöriell företagskultur där medarbetare har stort eget ansvar och möjlighet fokusera på patienterna och att erbjuda den bästa vården. Att som medarbetare känna att man gör skillnad varje dag är otroligt viktigt och innebär att många gärna stannar länge i Praktikertjänst, säger Carina Olson.

I undersökningen – där Praktikertjänst klättrar från plats 15 till plats två – framgår att bolaget ligger över snittet i samtliga tre kategorier som mäts, framför allt i kategorin lojalitet. De medarbetare som svarat lyfter bland annat fram trygg anställning, respekt för medarbetare, stort eget ansvar och balans mellan fritid och arbetsliv som viktiga faktorer för sin anställning.

- Vår kooperativa modell med delägare som också är verksamhetschefer är grunden till vår framgång. Den skapar långsiktigt engagemang, trygghet och kvalitet. I Praktikertjänst är det professionen som styr vården och möjligheten att ta ansvar driver personlig utveckling, vilket jag tror är helt centralt för att vara en attraktiv arbetsgivare, säger Carina Olson, och fortsätter:

- Genom korta beslutsvägar och medbestämmande premieras nytänkande och idéer från medarbetarna. Tillsammans hjälps vi åt att utveckla och skapa den bästa vården från Ystad till Vittangi.

Sveriges bästa arbetsgivare toppas av konsultföretaget Consid. Här finns rapporten att ladda ner i sin helhet.

Om undersökningen

Sveriges bästa arbetsgivare genomförs av Universum och är en nationell undersökning som omfattar över 100 företag med fokus på faktorer som företagsidentitet, nöjdhet och rekommendation samt lojalitet. I år genomfördes undersökningen mellan februari och juni och totalt svarade 26 623 personer.