Praktikertjänsttandläkare de första att ackrediteras för kosmetisk tandvård

Tandläkarna Barbro Berg, Halmstad, och Michael Karlstén, Stockholm, båda verksamma inom Praktikertjänst, är de första som klarat Swedish Academy of Cosmetic Dentistrys (SACD) s k Ackreditering – en metod att kvalitetssäkra tandläkare och tandtekniker inom estetisk-kosmetisk tandvård.

Patienten ska kunna känna sig helt säker
Allt fler patienter efterfrågar idag estetisk-kosmetisk tandvård – det kan nog de flesta tandläkare intyga. Man kan ha många olika anledningar till att vilja göra om sin mun, och en person som länge gjort allt för att inte visa sina tänder, och sedan efter en estetisk behandling kan briljera med ett vackert leende, får ofta en helt ny livskvalitet.

Ackreditering en kvalitetssäkring
SACD Ackreditering kan ses som en examen inom estetisk-kosmetisk tandvård. Den är en utfärdad bekräftelse på att en tandläkare, eller en tandtekniker, besitter erforderlig skicklighet, erfarenhet, metod- och materialkännedom inom sitt specialområde, estetisk-kosmetisk tandvård. Det finns flera syften med ackrediteringen, men de kanske viktigaste är att säkra kvaliteten på svensk estetisk-kosmetisk tandvård och att kunna erbjuda patienterna en kvalitetskontroll när de väljer en tandläkare för att få hjälp med en estetisk behandling.

– I min strävan att uppnå excellent tandvård är SACD Ackreditering ett viktigt delmål – det är en bekräftelse på att jag är på rätt väg, säger tandläkare Barbro Berg och hon får medhåll av tandläkare Michael Karlstén som konstaterar att det inte finns någon bättre väg att nå sin egen toppnivå.

– Bakom Ackrediteringen ligger många timmars vidareutbildning. Och alla blir vinnare, mina patienter, mina medarbetare och jag själv, avslutar Michael Karlstén.

För mer information kontakta:
Annette Birnbaum, Informationsansvarig Praktikertjänst Tandvård, e-post: annette.birnbaum@ptj.se, tfn 08-789 40 49, 070-789 40 49, eller tandläkarna Barbro Berg, e-post: barbro.berg@telia.com, tfn 035-10 46 00 och Michael Karlstén e-post: michael.karlsten@ptj.se, tfn 08-753 13 36.

Läs mer om SACD Ackreditering på ww.sacd.se.

Inom Praktikertjänst Tandvård drivs närmare 1 300 mottagningar och 50 tandtekniska laboratorier. Antalet medarbetare är totalt 5 100. Mottagningarna och laboratorierna finns över hela landet. Omsättningen uppgick 2009 till 4,9 miljarder kronor. Praktikertjänst Tandvård är Sveriges största privatdrivna tandvårdsföretag där aktieägarna själva arbetar med tandvård. Verksamheten har en producentkooperativ ram. www.alltomdinatander.se, www.tandvard.praktikertjanst.se.