Smuggelsprit dubbelt så vanligt som föräldralangning

Nästan alla av de ungdomar i gymnasieåldern som dricker alkohol tycker att alkoholen är lätt att få tag på. Och det är dubbelt så vanligt att köpa smuggelsprit än att få alkohol av sina föräldrar. Det visar en ny undersökning av utbildningsprojektet Prata Om Alkohol.

Fler än 5000 ungdomar svarade på undersökningen som genomfördes på sajten Bilddagboken.se dagarna precis efter Valborg. Resultaten visar att fler än 8 av 10 ungdomar i åldern 16-19 som drack under Valborgshelgen tycker att det var lätt eller mycket lätt att få tag på alkohol. Undersökningen visar också att fler än var fjärde, 26 procent, av de som dricker oftast köper smuggelsprit, medan 12 procent vanligtvis får tag på alkohol via sina föräldrar.

- Det är väldigt starka siffror. Sverige kan inte fortsätta att blunda för att det är lättare för ungdomar att få tag på alkohol än någonsin, säger Per Hazelius, projektledare för Prata om alkohol.

Prata om alkohol har undersökt ungdomars alkoholvanor för andra året i rad. Tendensen är tydlig ? smuggelspriten har ett fast grepp om ungdomarna. Enligt kampanjen Tänkom.nu, som bland andra Systembolaget och polisen står bakom, har fyra av tio ungdomar i åldern 16-19 år druckit olaglig alkohol det senaste året. Och andelen ökar. Vår undersökning visar också att en tredjedel av de tillfrågade tycker att det är okej att köpa smuggelsprit.

- Undersökningen visar på en mycket oroande situation bland våra ungdomar, säger Per Hazelius. Tillgången på alkohol är uppenbarligen stor men möjligen ännu värre är att attityden kring illegal alkohol är accepterande och till och med positiv. Detta visar tydligt på vikten av Prata Om Alkohols omfattande och konsekventa arbete för att förändra attityder och beteenden bland svenska ungdomar avslutar Per Hazelius

Snabbfakta från Prata Om Alkohols undersökning på Bilddagboken.se:
· Undersökningen genomfördes den 1-3 maj.
· 85 procent av de som drack alkohol tycker att det var lätt eller mycket lätt att få tag på alkohol
· 26 procent av de som dricker får oftast tag på alkohol från någon som säljer smuggelsprit
· 12 procent av de som dricker får alkohol av langande föräldrar
· Var tredje tycker att det är okej att köpa smuggelsprit

För mer statistik från undersökningen, klicka här!

För mer information, kontakta:
Per Hazelius, projektledare för Prata om alkohol

• Barn, ungdom

• smuggelsprit
  • langning
  • värdegrund
  • ungdom
  • skolungdom

Om Prata Om Alkohol
Prata om alkohol är ett utbildningsinitiativ från Sprit- och Vinleverantörsföreningen (SVL) med syfte att minska drickandet bland svenska ungdomar. Det består av ett utbildningsmaterial som högstadie- och gymnasielärare använder för att föra en dialog med ungdomar om deras drickande för att få dem att stå emot press och grupptryck. Utöver sitt arbete med skolorna har Prata om alkohol även genomfört denna undersökning för att få mer information om ungdomarnas alltför tidiga alkoholdebut.