Pressmeddelande -

PRECISE BIOMETRICS FÖRSER QATARS NATIONELLA ID-KORT MED PRECISE MATCH-ON-CARD(TM)

Precise Biometrics AB (publ), som utvecklar och säljer världsledande och användar-vänliga biometriska säkerhetslösningar baserade på fingeravtryck och smartkort, har tillsammans med Axalto vunnit upphandlingen för nationella ID-kort i Qatar. Projektet omfattar licensiering av Precise Match-on-Card(TM) tekniken, som kommer att integreras i de nationella ID-korten. Precise Biometrics kommunicerade ordern redan i delårsrapporten för Q1, men då nämndes inte landet med namn. Qatar planerar att förse samtliga medborgare, cirka 1 miljon, med nationella ID-kort försedda med biometri. Precise Biometrics ingår i det konsortium som erhöll det nationella ID-korts projektet till Qatar. Axalto är smartkortsleverantören, ProtechT är den lokala systemintegratören, Daon är leverantör av den totala identitetslösningen och Bell Id är kortleverantören. Vid upphandlingen valdes Precise Match-on-Card(TM) eftersom BioMatch är den mest överlägsna och etablerade Match-on-Card tekniken i världen. BioMatch är tillgängligt på alla Java(TM) kort och har referensinstallationer på NID och på mycket säkra ID-kort för företag och myndigheter. BioMatch är idag den Match-on-Card teknik som har bäst prestanda i världen. "Med Match-on-Card tekniken möjliggörs att den biometriska identitetskontrollen sker direkt på kortet, vilket innebär att vi kan verka off line, som är en viktig parameter i vårt nationella ID-korts projekt, säger Colonel Saleh Al Kaubaisi, IT chef vid Inrikesministeriet i Qatar. (www.moi.gov.qa). "Med Thailand som uppmärksammat referensprojekt känner vi oss mycket nöjda över att samarbeta med Precise Biometrics och vi ser fram emot att arbeta som systemintegratör vid införandet av det nationella ID-kortet i Qatar" säger Antoine Chamieh, Operativ chef för ProtechT. (www.protecht-me.com). "Att valet även vid denna upphandling föll på Precise Biometrics visar att vi är det marknadsledande företaget inom biometribaserade smarta ID-kort. Vi ser framtiden an med stor tillförsikt och ser fram emot att vinna så många som möjligt av de upphandlingar gällande nationella ID-kort som pågår runt om i världen", säger Christer Bergman, VD och koncernchef för Precise Biometrics AB. För ytterligare information Christer Bergman, VD och koncernchef, Precise Biometrics AB Telefon 0730 35 67 26 eller +1 703 405 8255 E-post christer.bergman@precisebiometrics.com Precise Biometrics AB (publ.) är ett innovativt säkerhetsföretag som levererar världsledande system för autentisering med hjälp av fingeravtryck och smartkort. Bolagets lösningar ersätter nycklar, PIN-koder och lösenord och ökar säkerheten i ID-kort och pass. Med den egenutvecklade tekniken Precise Match-on-Card(TM), har bolaget en ledande ställning inom smarta ID-kort. Via dotterbolaget Fyrplus Teknik kan Precise Biometrics leverera kompletta biometriska lösningar, baserade på exempelvis fingeravtryck, ansiktsform och iris, till den skandinaviska marknaden. Produktsortimentet inkluderar bland annat system för passerkontroll, för access till datorer och nätverk samt ID-kort och pass. Företagets huvudkontor finns i Lund. Dessutom finns dotterbolag i London och Washington D.C, USA. Dotterbolaget Fyrplus Teknik har huvudkontor i Karlstad och regionkontor i Linköping medan dotterbolaget Loqware har huvudkontor i Göteborg. Precise Biometrics är noterat på Stockholmsbörsens O-lista (PREC A). Läs mer på http://www.precisebiometrics.com

• Kontrakt, uppdrag