Preem gör världens första klimatsmarta bilstunt

Hollywood-stuntmannen Samuel ”Crazy Swede” Hübinette har med en bil hoppat 38 meter långt och 6 meter högt i tallskogen utanför Strängnäs söder om Stockholm. Bilen var tankad med Preem Evolution drivmedel.

Preem är branschledande när det gäller att utveckla diesel och bensin mot att innehålla alltmer förnybara råvaror. Vi fokuserar enbart på råvaror som är hållbart producerade och som ger en bra klimatprestanda. Preem Evolution drivmedlen sänker koldioxidutsläppen rejält och görs delvis på tallolja; en restprodukt från svensk skogsindustri.

– Genom det spektakulära stuntet vill vi visa att alla med bensin- eller dieselbil också kan göra ett klimatsmart val när de tankar. Till och med stuntförare i amerikanska actionfilmer, säger Marie Bark, marknadschef, Preem.

Stuntet utfördes av Samuel ”Crazy Swede” Hübinette, född i Jokkmokk men idag stuntförare i Hollywood. Han har bland annat ”bodydoublat” stjärnor som Jake Gyllenhaal, Tom Cruise, Kanye West och gjort halsbrytande stuntscener i stora actionfilmer som Fast and the Furious, Nightcrawler, Knight and Day, Need for Speed med flera. Scener som gett honom smeknamnet ”Crazy Swede”.

– Det inte bara första gången jag gör ett klimatsmart bilstunt. Det är också det överlägset längsta hoppet jag gjort, och förmodligen kommer att göra, säger Samuel Hübinette.

Se filmen med det klimatsmarta stuntet

För mer information kontakta gärna:
Cecilia Birkoff Messing, projektledare marknad, Preem, mobil: 070-450 10 20, epost: cecilia.birkoff@preem.se
Tove Grönkvist, pressansvarig, tel: 070-450 10 01, epost: tove.gronkvist@preem.se

• Energifrågor

• förnybara drivmedel
  • stationer
  • drivmedel
  • preem evolution drivmedel
  • preem evolution bensin

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Våra två raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter råolja per år. Vår verksamhet omfattar produktion, försäljning, distribution samt trading och varuförsörjning. Vi förädlar och säljer bensin, diesel, eldningsoljor och förnybara drivmedel till företag och privatpersoner i Sverige. Drygt 2/3 av produktionen exporteras. Vi har också ett rikstäckande servicenät med 570 tankställen för privat- och yrkestrafik. Preem AB har drygt 1 300 anställda varav 900 arbetar vid raffinaderierna. För helåret 2015 var Preems omsättning 66 miljarder SEK.