Svenskarnas drömarbetsplats har inga kunder

Kunderna saknas när svenskarna beskriver sin önskearbetsplats. Man anser sig vara anpassningsbara och duktiga på ansvar, lagarbete, humor/glädje, ärlighet och engagemang. Men kundperspektivet saknas. Ingenstans får kunden plats. Inte i beskrivningen av den nuvarande arbetsplatsen och inte heller i en önskad arbetsplatskultur.

- Hur skall vi som nation kunna skapa värde för andra om vi inte ens ser att kunderna finns? säger Martin Sande, konsult på Preera. Sveriges arbetsplatser verkar enbart se verkligheten inifrån och ut. Vi behöver ett utifrån och in- tänkande, för att kunna vara ett land med människor, företag och organisationer som skapar värde för andra.

Värdeordet kund kommer långt ner på svenskarnas arbetsplats. Jämfört med andra nationella kulturstudier har Sverige ett avvikande mönster.

- I all företagsamhet är det kunden som är förutsättningen för att det finns löner att betala ut. En företagskultur med lågt kundfokus har svårare att nå framgång, säger Tor Eneroth, kulturchef på Volvo IT.

Studien, som genomfördes i mars 2010, är en årlig mätning av kulturen och värdegrunden i nationen. Resultatet av studien kan fritt användas av alla som intresserar sig för vad människor i Sverige anser är viktigt för att leva ett bra liv, privat och på våra arbetsplatser. Studiens utgångspunkt är att människor som får möjlighet att bidra till sin egen och samhällets utveckling upplever en större tillfredsställelse, samt att företag, organisationer och länder med förmåga att skapa engagemang för gemensamma frågor når större framgång.

Årets studie finansieras och genomförs av: Preera, Volvo IT och Fortos Management Consulting. Arbetet sponsras av Corporate Missions.

För mer information, kontakta studiens initiativtagare:

Martin Sande
Management Consultant
Preera

Tor Eneroth
Kulturchef
Volvo Information Technology AB

Maria Ivarson
Group Manager
Fortos Management Consulting

Ladda ner resultatet av studien här: www.preera.se/preera/sv/sverigestudien

• ctt
  • management
  • managementkonsult
  • näringsliv
  • preera
  • sverige 2010+
  • värdegrund
  • värdeord
  • värderingar
  • kund
  • kundfokus
  • martin sande
  • företagskultur
  • volvo it
  • fortos
  • arbetsplats
  • drömarbetsplats

• Västra Götaland

Preera är ett nordiskt alternativ på managementkonsultmarknaden som arbetar med att förverkliga visioner, utveckla affärer och verksamheter tillsammans med sina kunder. Visionen är att genom den goda utvecklingsprocessen hjälpa företag och organisationer att göra skillnad på riktigt. Preera startade 1998 i Göteborg och har idag drygt 40 medarbetare.

Ytterligare information om Preera finns på www.preera.se.

Emilie Widarsson

Presskontakt Managementkonsult presskontakt 031-750 90 66