Ny terminal i Akalla gör Premos leveranser unika

Ny terminal i Akalla gör Premos leveranser unika

I dag invigs Premos nya terminal i Akalla. Ett viktigt steg mot helt emissionsfria hemleveranser.

– Terminalen blir ett lyft både för anställda, kunder och miljön, säger Jan Persson, vd för Premo.

Fredagen den 17 maj invigs Premos 2 700 kvadratmeter stora terminal i Akalla i norra Stockholm. Ett viktigt steg för att göra Premo till det bästa alternativet i Storstockholm för klimatsmarta hemleveranser.

– Med den nya terminalen kan vi växla upp och leverera 40 000 – 50 000 paket per natt, dubbelt så många som i dag. Vi kan också erbjuda fler arbetstillfällen och en mycket bättre arbetsmiljö, säger Premos vd Jan Persson, som också lyfter fram terminalens läge.

– Vi ser infarten till Förbifart Stockholm från terminalen. Så terminalen ligger otroligt strategiskt. Därför valde vi att bygga ut istället för att etablera oss någon annanstans, säger Jan Persson.

Vägg i vägg med den nya terminalen finns tidningstryckeriet där de 100 000 tidningar som Premo också delar ut varje natt trycks i det som tidigare hette DNEX-tryckeriet.

Med den nya terminalen kommer Premo att leverera ungefär en miljon försändelser i veckan.

Och det sker i två steg. Först från den nya terminalen till Premos 28 filialer, så kallade mid-mile-transporter. Och från filialernas närmare 1 000 tidningsbud till två miljoner stockholmares postlådor, den så kallade last-mile-transporten. Sedan i fjol är alla leveranser från filialerna emissionsfria.

– Det ska de bli från den nya terminalen också. Därför har Bonway Logistics, Bonnier News logistikverksamhet, nu börjat se över hur laddinfrastruktur för tung trafik kan etableras i anslutning till tryckeriet. Det kan också Premo dra nytta av, säger Jan Persson, som hoppas att mid-miletransporterna ska vara helt emissionsfria i början av nästa år.

– När vi drog igång vår satsning på helt emissionsfria last-mile-transporter var det många som undrade hur vi skulle klara det. Men det gjorde vi. Och nu tar vi nästa steg.

Invigningstalare är biträdande finansborgarrådet Anders Österberg (S). Han lovordar Premos satsning, inte minst för att det ger nya jobb:

– Fler stockholmare som kan jobba ska jobba. I Stockholms stads satsning Fokus Järva är arbetsmarknad och företagande en central del. Vi arbetar aktivt för att lotsa människor in på arbetsmarknaden, men också för att fler företag ska etablera sig i Järva, så att vi får hit fler arbetsplatser och arbetstillfällen som gör det enklare för människor att komma i arbete. Det bidrar dessutom till en ännu mer levande stadsdel.

Om Premo

Sedan 2019 är Premo en del av Early Birds distributionsnätverk. Läs mer om våra tjänster på www.premo.se

För mer information:

Jan Persson, vd Premo, 0708-726 090.

Ricard Bring Tellander, marknadschef Premo, tel 070-442 31 81.

Kategorier

Premo är leveransföretaget som når mer än två miljoner invånare med hemleveranser sju dagar i veckan. Premo ägs av Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet (Bonnier och Schibsted) och har sedan 1971 ansvarat för distributionen av morgontidningar i Storstockholm. Läs mer om våra tjänster på www.premo.se

Ricard Bring Tellander

Presskontakt Säljchef