Bergkvist Publishing AB

Årets Stora Svinnpris 2019, här är nomineringarna

Pressmeddelande   •   Apr 25, 2019 12:15 CEST

För andra året i rad presenterar White Guide Green en guide som bedömer matbutiker ur ett hållbarhetsperspektiv. Totalt har närmare 300 butiker i Sverige testats, och i huvudkategorin Årets Hållbara Matbutik nomineras 30 stycken butiker.

I kategorin Årets Svinnpris nomineras 10 butiker som på ett framstående sätt arbetar med att minska matsvinnet i butik och som kommunicerar behovet av ett minskat svinn ut mot kunderna.

Följande matbutiker kommer att placera sig på plats 1–10 när priserna i White Guide Green delas ut vid en gala på Bonniers Konsthall i Stockholm den 12 juni 2019.

Coop Leksand, Leksand

Ica Kvantum Höganäs, Höganäs

Ica Kvantum Liljeholmen, Stockholm

Ica Kvantum Malmborgs Tuna, Lund

Ica Kvantum Skövde, Skövde

Ica Maxi Stormarknad Nacka, Nacka

Ica Maxi Stormarknad Universitetet, Örebro

Ica Maxi Stormarknad Västervik, Västervik

Willys hemma Majorna, Göteborg

Willys Luleå Hamn, Luleå

Juryn har bedömt hur butiken arbetar för att minska butikens eget matsvinn och hur den bidrar till att öka respekten för råvaran i svenska hushåll.

För mer info:
Malin Komaiszko
Projektledare
malin@bergkvistpublishing.se
0730-225109

White Guide Green är ett samarbete mellan White Public AB och Bergkvist Publishing AB. Kriterierna för huvudkategorin Årets Hållbara Matbutik är framtagna tillsammans med Världsnaturfonden WWF och guiden genomförs med stöd av följande partners: KRAV, Scan, Sydgrönt, Skånemejerier, Oatly, Royal Greenland, Findus, Svenskmärkning och Pågen.