SkolportenGruppen

Avhandling om skrivdidaktik utsedd till Skolportens favorit

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2019 12:37 CEST

Lärarutbildningen synliggör inte vad skrivdidaktik är. Det menar forskaren Helen Winzell, som arbetat som gymnasielärare i svenska i många år och nyligen disputerade i ämnet skrivdidaktisk kunskap. Nu har hennes avhandling valts till favorit av Skolportens lärarpanel.

- Vad jag såg är att lärare utvecklar mest skrivdidaktisk kunskap i konkreta klassrumssituationer tillsammans med eleverna. Lärarna bygger upp sina kunskaper i cykler genom att pröva sig fram i en ständigt pågående process i samspel med eleverna. Det här betyder förstås att det är svårt att under VFU på lärarutbildningen hinna med att utveckla skrivdidaktisk kunskap, säger hon i en intervju med Skolportens forskningsmagasin.

”Läraryrkets professionaliseringsprocess undersöks förvånansvärt sällan i en tid då karriärvägar ofta diskuteras. Men Helen Winzell visar att det krävs medveten och praktisk kunskapsbildning för att bygga didaktisk skicklighet i skrivundervisningen. Hennes avhandling visar vad som kännetecknar de nyblivna lärarnas hårda och komplexa arbete för att uppnå denna skicklighet.”, skriver Skolportens lärarpanel i sin motivering.

Skolportens intervju med Helen Winzell hittar du här. Den är publicerad i Skolporten nr 2/2019, ute 4 april. Medföljer magasinet gör också forskningsbilagan Pedagogisk forskning 2018, med förra årets utvalda favoriter, en sammanställning av de mest lästa avhandlingarna på Skolporten.se samt intervjuer med Skolportens lärarpanel, och mycket mer. Forskningsbilagan finns att läsa gratis i appen Skolporten.

Avhandlingen hittar du här.

Skolportens lärarpanel består av yrkesverksamma lärare som till varje nummer av Skolportens forskningsmagasin väljer ut läsvärda avhandlingar bland de senast publicerade på Skolporten.se. Mer om lärarpanelen hittar du här.

För mer information vänligen kontakta:

Moa Duvarci Engman, chefredaktör, forskningsmagasinet Skolporten, tel 073-506 46 49, moa.engman@skolporten.se

Om Skolporten AB Skolporten mål är att underlätta vardagen för skolans lärare och ledare genom att svara mot de önskemål och behov som de har i sin profession. På skolporten.se publicerar vi varje dag aktuella skolnyheter, debatter och forskningsresultat. För mer information om företaget och våra övriga tjänster, vänligen läs mer på www.skolporten.se.