FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI)

Demonstration i Stockholm: Nej till avrättningar i Iran

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2017 21:07 CEST

Den 10 oktober är Internationella dagen mot dödsstraff. Iran är ett av de länder i världen som uppmärksammas särskilt under denna dag.

Internationella MR-organisationer har vid fler tillfällen varnat för att situationen för mänskliga rättigheter i Iran fortsätter att förvärras. De har i synnerhet uttryckt oro över en alarmerande ökning av antalet avrättningar i landet som nått rekord nivåer under den så kallade moderata presidenten Hassan Rohani.

Hassan Rohani har tidigare försvarat hängningsstraff som myndigheterna verkställer med lyftkranar på offentliga platser. Han har betonat att ”dessa [avrättningar] är antingen guds budord eller en lag antagen av parlamentet som tillhör folket och vi bara verkställer dem”.

I sin senaste rapport om situation för mänskliga rättigheter i Iran, som överlämnades nyligen till FN:s generalförsamling, uppmärksammade FN:s särskilde rapportör för Iran massakern på tusentals politiska fångar som avrättades under sommaren 1988 i prästerskapets fängelser. Flera svensk-iranier har familjemedlemmar och anhöriga bland de avrättade.

De bödlar som ansvarade för dessa fruktansvärda brott har idag ledande poster i Iran och flera av dem har belönats med ministerposter i Rohanis regering.

FFFI:s medlemmar, svensk-iranier och exiliranier kommer att uppmärksamma den Internationella dagen mot dödsstraff genom att delta i en demonstration på Mynttorget i Stockholm, lördagen, den sjunde oktober. Demonstrationen arrangeras av FFFI och Demokrati och mänskliga rättigheters förbund.

Demonstrationen kommer att uppmana utrikesministern Margot Wallström (S) att bryta regeringens öronbedövande tystnad kring iranska regimens systematiska människorättskränkningar genom att fördöma ökade antal avrättningar samt den grymma behandlingen av människorättsförsvarare och politiska fångar i landet.

Deltagarna kommer även uppmana regeringen att agera tillsammans med EU för att kräva ett omedelbart stopp för avrättningar, i synnerhet offentliga hängningar, godtyckliga arresteringar och tortyr i Iran samt för att pressa prästerskapet för en omedelbar frigivning av alla politiska fångar och dubbla medborgare som sitter frihetsberövade i landets fängelser.

För bakgrund, besök FFFI:s hemsida, här ...

Plats: Mynttorget, Stockholm

Tid: Lördagen, den sjunde oktober, 12:00

Talare:

Struan Stevenson, ordförande för den ideella organisationen, European Iraqi Freedom Association (EIFA) och skotsk Europaparlamentariker (1999-2014)

Tahar Boumedra, FN:s tidigare högsta representant för mänskliga rättigheter i Irak

Tel: 070-519 2868 - 070-042 7406

E-post: info@fffi.se

FÖRENADE FÖRENINGAR FÖR ETT FRITT IRAN (FFFI) är ett nätverk av iranska föreningar i Sverige samlade kring frågan om prästerskapets flagranta kränkningar av mänskliga rättigheter och drömmen om en demokratisk förändring i Iran. www.fffi.se, @FrittIran