Svensk mat- och miljöinformation

Hållbar mat hetast i Almedalen

Pressmeddelande   •   Jul 01, 2018 15:24 CEST

Nu har Almedalsveckan dragit igång och det är tydligt att hållbar mat är det hetaste ämnet i Almedalen i år. Speciellt är intresset glödande hett för den växtbaserade maten och dess potental som lösning på många miljöproblem och som accelerator för livsmedelsstrategins mål om ökad svensk jordbruksproduktion och en hållbar jordbrukssektor.

Förra året blev Svensk mat- och miljöinformations kampanj Vegonorm finalist till Westander PR:s prestigefyllda pris "Hetast i Almedalen". Även om priset inte delas ut i år är det tydligt att det i år är den fråga vi jobbar med, hållbar mat, som är hetast i Almedalen.

Förutom över 50 seminarier och paneler som helt fokuserar på hållbar mat kommer ämnet upp i många olika sammanhang, som i diskussioner om fattigdomsbekämpning, kommunalt hållbarhetsarbete, arbetet med att nå våra miljö- och klimatmål, övergödning och Östersjöns framtid.

En fråga som kommer att diskuteras på flera seminarier är hur den exploderande efterfrågan på växtbaserad mat och hållbara proteinkällor kan stärka konkurrenskraften för svensk jordbruksproduktion och livsmedelsproduktion i enlighet med livsmedelsstrategin.

Svensk mat- och miljöinformation uppmärksammar den hållbara maten under veckan på många sätt. Tillsammans med Världsnaturfonden WWF, Naturskyddsföreningen, Djurens Rätt, Greenpeace Sverige, gröna liberala tankesmedjan Fores, PUSH Sverige, Medveten Konsumtion och klimatberäkningsföretaget CarbonCloud uppmanar vi alla arrangörer i Almedalen att tänka på klimatet när de serverar mat under veckan. Vi delar ut priset "Almedalens klimatsmartaste mat" till den arrangör som jobbar bäst med klimatsmart mat under veckan. Alla Almedalsbesökare kan vara med och påverka genom att nominera och ge kommentarer om maten med taggen #smartklimatmat.

Under flera panelsamtal lyfter vi olika perspektiv relaterade till hållbar mat. Vi samtalar med politiker, forskare och organisationsföreträdare om framtidens hållbara jordbruk. Djurhållning på dagens nivå orsakar en rad mycket allvarliga miljöproblem. Genom att ställa om fokus från djurhållning till produktion av bioenergi, biomaterial och vegetabiliska livsmedel kan jordbruket snabbt bli en viktig del av lösningen på miljöproblemen, samtidigt som konkurrenskraften ökar.

I Aktuell hållbarhets senaste kommunranking visade det sig att hela 79 % av Sveriges kommuner nu jobbar med att minska sin klimatpåverkan från maten, framför allt genom att skära ner på köttet. Vi pratar med representanter för kommuner som ligger i framkant med detta arbete och låter dem dela med sig av sina tips till andra kommuner.

Tillsammans med Djurens Rätt pratar vi med representanter för politiken, livsmedelsföretag och lantbruket om hur de svenska företag som producerar växtbaserade livsmedel bidra till livsmedelsstrategin. Vego har blivit en framgångsbransch och försäljningen av vegetarisk och vegansk mat ökar kraftigt. Efterfrågan ökar även explosionsartat internationellt. Genom att främja export och innovation för växtbaserade livsmedel har Sverige chans att bli ledande på denna marknad.

Vår kampanj Vegonorm uppmuntrar offentlig måltidsverksamhet och andra som serverar mat att vända på köttnormen och ha vegomat som standard. Våra kampanjvolontärer finns på plats vid Almedalsparken under veckan i glada, gröna tröjor. Inspirerade av Stockholms stads finansborgarråd Karin Wanngårds högtidliga vegolöfte häromåret hjälper de Almedalsbesökarna att avge sina egna veglöften på Instagram med taggen #vegolöftet.

Presskontakt under Almedalsveckan:
Per-Anders Jande, Ordförande Svensk mat- och miljöinformation
jande@smmi.se
073-8910727

Svensk mat- och miljöinformation är en ideell förening som informerar om matens miljöpåverkan och arbetar för en hållbar livsmedelssektor.