Nordic Bench

Lars Börje ”Bulan” Eriksson - Vad är det som driver en skidåkare att rekommendera en skidort till andra? - Tänndalen i topp!

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2018 10:44 CET

Omfattande lojalitetsstudie bland fjällbesökarna - Tänndalen i topp!

Vad är det som driver en skidåkare att rekommendera en skidort till andra?

Enligt Nordic Benchs undersökning är det en mängd faktorer som påverkar skidåkarnas val men framförallt är det destinationens rykte, att man känner att man får ett värde för pengarna, fina nedfarter och boendet som påverkar och därmed driver lojalitet.

När nära 6 600 skandinaver fått ange hur villiga de är att rekommendera den skidort man besökt kommer Tänndalen ut som nummer 1, hela 83% av de som varit där under det senaste året ger betyget nio eller tio på (skala 0-10). Övriga skidorter i topp med högt betyg är Funäsdalen, Trysil, Hemavan/Tärnaby och Vemdalen. Vad besökarna till Tänndalen framförallt framhåller till stöd för sitt betyg är att man känner sig schyst behandlad, att området innebär förträfflig längdskidåkning och att det är barnvänligt.

Resultaten från analysinstitutet Nordic Bench årliga mätning av fjälldestinationer finns tillgänglig i Geztios online-plattform för informationssammanställning av besöksdata. I den undersökning som genomförs har i år ca 6 600 skandinaver varit med. Besökarna fick bland annat ange i vilken grad de kan tänka sig att rekommendera den destination de besökt till vänner och kollegor. Frågorna fördjupas sedan för att i slutändan ge ett resultat av hur destinationerna på ett flertal olika parametrar står sig i jämförelse med varandra.

Ur svaren kan man få fram ett så kallat Net Promoter Score, ett sorts lojalitetsmått. Detta värde får man fram genom att ställa andelen ambassadörer mot andelen kritiker. Tänndalen rankas högst med NPS-värdet 78 vilket är fem poäng högre än tvåan Funäsdalen och 17 poäng högre än för t ex Åre som kommer på en tionde plats. Totalt redovisas värden för 28 destinationer i Sverige och Norge.

Lars Börje ”Bulan” Eriksson, OS bronsmedaljören från Calgary 1988, VD och grundare av den data drivna upplevelseplattformen Geztio säger

-Denna typ av undersökningar är oerhört viktig för den svenska besöksnäringen. Konkurrensen är stenhård och det gäller för varje skidort att utveckla sig för att stå sig mot konkurrenterna, inom landet såväl som utanför. Med bra jämförelsedata kan man snabbt se om det t ex är skidåkningen, restaurangutbudet eller längdåkningen man ska fokusera på i sin utveckling. Jag brinner för att öka destinationernas kunskap om sina gäster och utifrån det göra våra svenska skidorter till de mest attraktiva resmålen i världen, avslutar Bulan.

Så här säger en av deltagarna i undersökningen som är en återkommande besökare i Tänndalen, vilka fick det högsta betyget:

Tänndalen är en fantastisk destination som har längd, slalom, skoter utanför dörren. Det bästa är lugnet då man kan ha en lift/ backe helt själv. Dessutom så hinner man åka så många åk man vill/orkar på en dag vilket är sällsynt i andra anläggningar. Efter en vecka där så är man helt avstressad.

Fakta Topp fem, NPS- Lojalitet:

• 1.Tänndalen
  • 2.Funäsdalen
  • 3.Trysil
  • 4.Hemavan/Tärnaby
  • 5.Vemdalen

Tänndalen får också höga betyg på flera av de 19 mätta kategorier(Exempelvis: Boendet, Värde för pengarna och Längdskidåkning)

Nordic Benchs oberoende studie är återkommande och genomförs för tredje året i rad. Rapporterna visar förutom NPS-värdet också hur strategiska beslut hos leverantörerna påverkat konsumenten samt hur en destination står sig på ett flertal olika faktorer gentemot sina konkurrerande orter. All data från undersökningen finns tillgänglig i Geztios besöksdatabas.

Geztio tillhandahåller också analys verktyg för webb, Facebook, varumärkesundersökningar i en unik Business Intelligence plattform utvecklad av turismforskare från ETOUR på Mittuniversitetet i Östersund.

För att ta del av rapporten samt för mer information kontakta:

Lars Börje «Bulan» Eriksson, VD Geztio AB, +46 (0)70-586 60 60, bulan@gezt.io

Jan Ogner, VD Nordic Bench, +46 (0)733-82 88 44, jan.ogner@nordicbench.se

Fakta om oberoende branschstudier

Nordic Bench arbetar med oberoende branschstudier med stöd av en internationell standard för metoden Net Promoter Score. Tillämpningar av Net Promoter Score ger stöd till företag att minska kundbortfall och mobilisera lojala ambassadörer i kundkretsen. Resultaten från undersökningar enligt NPS ger viktiga insikter om vad som driver egna och konkurrenters kunders lojalitet.

Fjälldestinationer som finns med i rapporten är:

Abisko

Tänndalen

Vemdalen

Åre/Duved

Geztio är ett svenskt kunskapsföretag som förändrar förutsättningarna för besöksnäringen. Geztio gör det möjligt för turistföretag att fatta smarta beslut och öka sin lönsamhet genom att de i realtid får tillgång till tidigare okänd kunskap om sina gäster. På så sätt kan destinationer och företag löpande och snabbt reagera på gästens behov och utveckla sina tjänster och sin marknadsföring.

Nordic Bench är ett analysinstitut med fokus på oberoende branschstudier med stöd av Net Promoter metodiken, där huvudfokus ligger i att kunna erbjuda kundbenchmark mellan konkurrerande företag inom olika branscher.