Piratpartiet

Magnus Andersson från Göteborg blir Piratpartiets nya ledare

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2016 21:12 CEST

Magnus Andersson, 42 från Göteborg, blir Piratpartiets nya partiledare. Han valdes under måndagen på partiets vårmöte, som nu går vidare till att välja vice partiledare och partisekreterare.

"Tiden är med oss, för vår politik blir allt mer aktuell för varje dag som går", skriver Magnus i ett öppet brev till partimedlemmarna. "Vi behöver bli ännu mer aktiva i att belysa de positiva aspekterna av nätet. All kultur som blir möjlig, alla möten som kommer till. Alla företag som skapas och lever på nätet och all demokrati- och samhällsutveckling som sker. I vår iver att motverka övervakningar och integritetskränkningar ska vi aldrig glömma att vi i grunden är positiva till teknik. Vi är nätets folk."

Magnus Andersson efterträder Anna Troberg, som valde att inte ställa upp på en ny mandatperiod efter riksdagsvalet 2014. Han blir nu partiets första medlemsvalda partiledare, efter en stadgerevision som flyttade beslutsrätten från partistyrelsen. Valet ägde rum på partiets digitala mötesplattform där alla medlemmar har rösträtt.

Efter att ha valts in i partistyrelsen 2015 har Magnus Andersson haft rollen som partiets aktivistsamordnare, en roll han nu lämnar för att fokusera på partiledarskapet.

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, nyvald partiledare Piratpartiet
070 575 74 78 - magnus.andersson@piratpartiet.se