Beriksson

Naive ekologisk chokladserie 2 av 2 – The Forager Collection

Pressmeddelande   •  Jun 05, 2017 14:09 CEST

Naive " The Forager Collection" med de vilda och spektakulära chokladsmakerna Ambrosia och Kefir.

För någon vecka sedan lanserade Naive och Beriksson en ny spektakulär ekologisk chokladkollektion som heter ”The Equator Collection” där ingredienser från ekvatorn blir till en symbiotisk smakupplevelse. Nu kommer uppföljaren, ”The Forager Collection” där smakkultur från Vilnius möter smaker från ekvatorn.

”The Forager Collection”är en vild och mångfasetterad chokladkollektion. Naives grundare Domantas har dekonstruerat råvarorna för att varsamt pussla ihop smakerna igen, vilket har resulterat i en serie nyskapande chokladkakor. Med denna kollektion använder Naive lokala smakrika råvaror från Vilnius och doserar dem varsamt för att på ett smakfullt sätt förstärka de komplexa smakerna från kvalitetskakaon. Resultatet är ett potpurri av smaker där Vilnius smaker möter kakaon som växer kring ekvatorn. I Forager Collection finner du innovativa chokladsmaker som Kefir och Ambrosia.

Kefir: Kefir är mjölkens seger mot tiden. I Litauen finns en uråldrig tradition att göra Kefir och det är en del av det lokalakulinariska kulturarvet. Kefir innehåller probiotika, en symbios av välgörande bakterier och jäst som fermenterar mjölken. Det magiska kefirgrynet går i arv från generation till generation och förevigar denna lätt kolsyrade dryck. Naives grundare Domantas lät sin kreativitet få fritt spelrum och gjorde det oortodoxa att blanda kefir och choklad. Tack vare de levande mikroorganismerna åldras denna chokladkaka som en ost och smakerna utvecklas över tid. Hur tidlöst är det? Kefir är en mörk mjölkchoklad med en frisk syrlig smak från Kefiren. Chokladen innehåller 50 % kakaohalt.

Ambrosia: Domantas biodynamiska biodling är granne med skogen där bina samlar in sin utsökta nektar. Tack vare den unika platsen får pollen och honung en djupt bärnstensfärgad nyans med smaknoter av skog och mossa som skapar en fantastisk alkemi tillsammans med chokladen. Den invecklade processen att förena choklad med honung gör detta recept, tekniskt sett, till en av de mest sofistikerade I Naives receptsamling, men framförallt representerar det regionen som Naive och Domantas kommer från. Ambrosia är en krämig mörk choklad på 65 % kakaohalt med en fyllig och rund smak av honung, skog och mossa.

Naives choklad är ekologisk och kakaobönorna köps genom Direct Trade från kakaobönder i Bolivianska kooperativet El Ceibo.

En ekologisk chokladkaka från Naives ”The Forager Collection” väger 55 gram och kostar mellan 75-79 kronor i välsorterade choklad och delikatessbutiker.

Du kan läsa om den första kollektionen ”The Equator Collection” här.

Läs mer här. Finn dina pressbilder genom att klicka här. Har du frågor får du gärna mejla mig. eller ring mig på tel: +46703883534. Läs våra tidigare pressreleaser här. Håll koll på senaste nyheterna från Beriksson på Instagram, här och Facebook, här.

Beriksson är ett västsvenskt familjeföretag som levererar noga utvalda delikatesser från olika delar av världen. Vi erbjuder choklad, praliner, lakrits, te, kaffe, kakor, bönchips, pasta, oljor och mer, allt av hög kvalitet, med unika smaker i vackra förpackningar. Vi erbjuder god smak för alla sinnen. Läs mer på beriksson.se.