Nomo Kullager AB

Nomo etablerar sig i Norge via förvärv av Rotek AS

Pressmeddelande   •   Jul 03, 2018 11:05 CEST

"Etableringen i Norge har varit ett strategiskt mål i många år,” berättar Mattias Jaginder, VD för Nomo. "Genom att förvärva Rotek AS stärker Nomo ytterligare sin position på den nordiska marknaden.”

Rotek AS levererar lager, transmissioner, tätningar och relaterade tjänster i kombination med hög-teknisk kompetens. Bolaget har sitt säte på den norska västkusten i Ålesund och har en årlig omsättning på cirka 2,4 MEUR. Rotek AS grundades 1989 och har sedan dess utvecklat starka relationer med både kunder och leverantörer med en bred produktportfölj, inklusive det egna varumärket RTK.

"Rotek AS produkterbjudande kombinerat med sin starka tekniska kunskap är helt i linje med Nomos ambition att verka som en tekniskt lösningsleverantör," säger Mattias Jaginder.

Ola Erlandsen, tidigare ägare och grundare av Rotek AS, ser nya möjligheter med att bli en del av Nomo och Axel Johnson International. "Att tillämpa Nomos affärsmodell och få tillgång till produktportföljen, gör det möjligt för oss att ta nästa steg och stärka vårt koncept på norska marknaden ytterligare."

Överlåtelsen gjordes den 2 juli 2018.

Hämta gärna bilder på Mattias Jaginder (VD Nomo) och Ola Erlandsen (Rotek) på www.nomo.se - Dessa är fria att publicera.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mattias Jaginder, Verkställande Direktör Nomo Kullager AB, +46 (0)8 630 28 01, mattias.jaginder@nomo.se

Ola Sjölin, Verkställande Direktör Industrial Solutions, Axel Johnson International, +46 (0)8 453 77 25, ola.sjolin@axinter.com

Önskar du bilder för publicering - kontakta sofi.hallberg@nomo.se

Nomo är en teknisk lösningsleverantör till industrin med verksamhet i Sverige, Finland och Danmark. Företaget grundades 1948 och har sedan dess utvecklat ett starkt erbjudande inom lager, transmissioner och tätningar på den nordiska marknaden. Nomo levererar produkter och tjänster till både OEM- och MRO-kunder. Företaget har drygt 100 anställda och en årlig omsättning på ca 400 MSEK.

Nomo är en del av Axel Johnson International, en privatägd svensk industrigrupp som består av mer än 100 bolag i 25 länder, med en omsättning på 790 miljoner EUR. Axel Johnson International präglas av ett aktivt, långsiktigt ägarskap med ambition att främja förnyelse och skapa tillväxt. Fokus ligger på företag verksamma inom strategiskt utvalda nischmarknader som erbjuder tekniska komponenter och lösningar till industriella processer. Idag har koncernen fyra affärsområden: Fluid Handling Solutions, Industrial Solutions, Lifting Solutions och Transport Solutions.