Local Food Nodes

Nu släpps Local Food Nodes, en open-source plattform för handel och utveckling av den lokala maten, som skapar relationer direkt mellan kunder och producenter.

Pressmeddelande   •  Jun 02, 2017 13:10 CEST

I veckan öppnades Beta-versionen av Local Food Nodes, en öppen handels- och crowdfundingplattform för lokalproducerad mat.

Sedan i höstas har trion Albin Ponnert, Viktor Zaunders och David Ajnered lagt grunden för en digital open source-plattform som kopplar samman lokala matproducenter direkt med slutkonsumenter, helt utan mellanhänder. I onsdags, den 31 maj öppnades sajten publikt.

Syftet med satsningen är att stärka lokalsamhällen med maten som lokomotiv och samtidigt öka andelen lokalproducerad mat vi äter.

Lokala tester var triggern
Förra sommaren gjordes lokala tester genom en prototyp under namnet Bygdens Saluhall. Där kunde konsumenter förboka mat direkt online av lokala producenter och hämta upp den på en gemensam utlämningsplats, direkt av producenterna själva. Resultatet blev så lyckat att teamet nu satsat vidare på att bygga nästa steg. Localfoodnodes.org är en digital open source plattform, öppen för alla att skapa utlämningsplatser, tillgängliggöra sina produkter och boka lokal mat. Plattformen syftar också till att hjälpa gräsrotsengagerade att organisera sig lokalt runt del lokala maten och att också fungera som ett gemensamt crowdfundingverktyg för utveckling av den lokala maten.

- Egenmakt och att möjliggöra nära relationer till maten vi äter och de som producerar den är helt centralt för framtiden tror Albin, initiativtagaren bakom projektet. Men det är också viktigt att de verktyg vi behöver är öppna och gemensamt styrda. För att vi ska kunna fortsätta utveckla hur våra lokala matmarknader ska fungera och för att kunna testa och se vad som faktiskt fungerar, så måste vi använda verktyg vi själva skapar, så att vi kan ha full transparens och insyn, poängterar han.

En ny folkrörelse i sin linda!?
Med Bygdens saluhall var de väldigt tidigt ute att testa detta format i Sverige, men sedan i vintras har vi sett hur finska initiativet REKO-ringar formligen exploderar i Sverige.

- Äntligen är en folkrörelse runt direkthandel med lokal mat på gång, strålar Albin, det känns superhäftigt.

Samtidigt ser teamet behovet av att planera framåt och hur man kan ta detta flera steg längre och addera fler dimensioner, vilket de tror är nödvändigt på sikt.

- REKO är insteget till ett helt nytt konsumtionstänk, resonerar Albin. De har satt stenen i rullning och sparkat undan mentala trösklar. Ge det några år så kommer vi se massor med utveckling runt detta tänk.

Transparent ekonomi och allt överskott till utveckling av lokal mat
Agendan bakom Local Food Nodes är tydlig. Teamet siktar på att kapa avstånden mellan lokala producenter och slutkonsumenterna och att öka andelen lokalproducerad mat som konsumeras, och att producenterna själva behåller hela försäljningsintäkten.

Man ser tex hur långt maten man köper har färdats direkt på sajten.

Plattformen är medlemsdriven och som konsument betalar du en valfri årsmedlemsavgift för att kunna boka mat, men också för att stötta lokal utveckling. Alla pengar, utöver själva driftkostnaderna för plattformen, kommer nämligen att återinvesteras i satsningar på utveckling av den lokala maten. All ekonomi, hur den används och varför, kommer vara helt transparent och också möjlig att vara med och påverka som medlem.

- Vill vi ta frågor runt maten, global- och ekonomisk hälsa på allvar, måste vi också skapa oss öppna medel för att kunna driva utveckling, säger Viktor. Här är transparens helt avgörande.

De ser nämligen att Local Food Nodes kan fylla en stor funktion som finansieringsverktyg för sundare matproduktion- och konsumtion. Det är kanske deras största drivkraft bakom projektet, en vilja att skapa förändring på lång sikt.

I dagsläget är ett tiotal utlämningsplatser registrerade på plattformen, och fler är under uppstart. Det finns inga krav på att följa ett visst koncept. Såväl REKO-ringar som andra kan starta upp och använda plattformen. För alla producenter är det öppet och gratis att använda som administrationsverktyg av sin handel. Siktet är inställt på en enkel access till den lokala maten, det är där förändringen börjar.