DEXT & Fotosidan Akademi

Ny bok: Bättre bilder / Dyk!

Pressmeddelande   •   Nov 13, 2012 10:16 CET

Prisad undervattensfotograf delar med sig av sina bästa knep!

Tvåfaldiga SM-vinnaren i undervattensfoto och 2012 års Hasselbladsstipendiat i naturfoto Tobias Dahlin ger i dagarna ut sin första fotohandbok för dykande fotografer och fotograferande dykare.  Boken är skriven tillsammans med fotografen och författaren Martin Borg, och huvuddelen av bilderna är tagna i svenska vatten  Skagerack, Kattegatt och sjöar och dammar.

Det finns häpnadsväckande motiv där nere, säger Tobias Dahlin. Svenska vatten rymmer motiv som de flesta säkert förknippar med undervattensbilder från exotiska vatten. Men de finns här: växter, bläckfiskar, kräftor, krabbor, sjöstjärnor, sjöborrar, amfibier, koraller, fiskar!

I boken berättar författarparet om hur undervattensfotot har utvecklats från en ytterst farlig och omständig verksamhet på 1800-talet, med dödsföraktande pionjärer som Louis Boutan, till en lättillgänglig och säker fritidsverksamhet för dyk-, natur- och fotointresserade.

För Tobias del kom dykintresset först, sedan fotointresset.

Precis som för många andra ihärdiga dykare nådde jag en punkt där jag ville komma vidare, ännu lite längre, i mitt marina intresse. Det var då jag började dyka med kamera, berättar Tobias Dahlin. Det finns hela tiden något nytt att upptäcka: en ny komposition, ett nytt motiv, en miljö jag inte fotograferat tidigare eller ett ljusförhållande som känns helt oemotståndligt.

Författarna berättar i ett första kapitel om de viktiga säkerhetsmomenten och vikten av att vara väl förberedd. I de följande kapitlen avhandlas tekniken, miljöerna, motiven och ljuset grundligt. Författarna berättar ingående om vilka knep som fungerar bäst vid fotografering i svenska hav, som kan betraktas som "gröna" på grund av den höga planktonhalten, och i varma, tropiska vatten, som brukar kallas "blåa".

I ytterligare kapitel berättar författarna om de speciella utmaningarna och möjligheterna i makro- och vidvinkelfoto under vattnet, liksom hur man genom att arrangera bilder med rekvisita och människor i bilden kan förhöja bildskapandet ytterligare.

Vi är många som upplever ett lugn och ett välbefinnande när vi får tillfälle att dyka i hav och sjöar, oavsett om det är på hemmaplan eller under någon resa, säger Tobias Dahlin. Känslan av att närmast viktlöst glida fram i en ljudsvag, tredimensionell rymd, och att upptäcka en för de flesta dold värld, är svårslagen.

Tobias Dahlin har ett starkt engagemang i den marina världens fortlevnad. För sitt projekt  ”Västerhavet  om skönhet och miljöproblem” tilldelades han Hasselbladstiftelsens stipendium i naturfotografi 2012.

I en tid då vi kraftigt överutnyttjar våra gemensamma resurser, inte minst hav och sjöar, spelar undervattensfotografin en viktig roll, säger Tobias Dahlin. Förhoppningsvis leder det till att vi i framtiden på ett bättre sätt skyddar och vårdar dessa fantastiska världar.

Utdrag ur boken

Ladda ned ett utdrag ur boken.

Baksidestext

Är du dykare och vill hitta en djupare mening med dykandet? Eller är du fotograf och söker nya, spännande motiv?

Hasselbladsstipendiaten och dubbla SM-vinnaren i undervattensfoto Tobias Dahlin delar tillsammans med naturfotografen och författaren Martin Borg med sig av sina bästa hemligheter för lyckade undervattensbilder. Har du aldrig dykt med kamera tidigare? Då berättar författarna om allt du behöver veta för att komma igång  utbildningar, säkerhetsrutiner och praktiska tips.

Man kan dyka i vatten djupa eller grunda, salta eller söta, blåa eller gröna, näringsrika eller näringsfattiga. Oavsett temperatur och siktdjup finns otaliga motiv som väntar på att fångas av dig på bild: växter, bläckfiskar, kräftor, krabbor, sjöstjärnor, sjöborrar, amfibier, koraller, fiskar (osannolika och fina), skeppsvrak och en och annan tvättäkta Homo sapiens.

Har du koll på fotoprylar och dykutrustning? Är dykkompisen redo? Dyk i!

PS. Om du varken är dykande fotograf eller fotograferande dykare är du förmodligen en landkrabba. För dig och alla andra landkrabbor funkar den här boken som en fantastisk introduktion till det marina livet i nordiska vatten.

Om författarna

Tobias Dahlin har dykt sedan femtonårsåldern, och har fram tills idag gjort cirka 1 500 dyk. Tobias har medaljer av alla valörer i SM och NM i uv-foto. 2011 representerade Tobias Sverige i VM i Turkiet. Han är rikligt publicerad i tidningar och böcker. Idag vänder Tobias främst sin kamera mot effekterna av miljöförstörelsen och överfisket i våra hav. För detta arbete fick Tobias 2012 års Hasselbladsstipendium.

Martin Borg är fotograf, författare och förläggare. Martin är ansluten till IBL bildbyrå och medlem i PhotoNatura. Martin har gett ut ett stort antal böcker, bland annat "Bättre bilder / Natur & landskap". Martin är också aktuell med fotoboken "Malmö  Människor och miljöer under 150 år" (Salix förlag).

Korta bokfakta

Utgiven: 2012-11-19
| Språk: Svenska
| ISBN: 9789186841119 |
Bandtyp: Häftad | Förlag: DEXT
 AB | Författare: Tobias Dahlin, Martin Borg | Första upplagan |
Antal sidor: 144 | Rek. pris: 249 kr (inkl. moms)

Omslagsbild, utdrag, författarporträtt

Insäljning till bokhandeln: Bästsäljarna

• Ulrika Hedlund, Bästsäljarna – säljare Bohuslän, Värmland, Dalsland, Västergötland, Småland, Halland och Skåne, mobil 070-563 69 63, e-post ulrika@bastsaljarna.se
  • Victor Barthelson, Bästsäljarna – säljare Norrland, Dalarna, Uppland, Södermanland, Östergötland, Gotland och Finland, mobil  073-366 57 28, e-post victor@bastsaljarna.se

Kontakt och insäljning till fotohandeln: DEXT

• Tobias Hagberg, förläggare, redaktör, mobil 070-42 42 999, e-post tobias@dext.se

HME Publishing AB / DEXT ger ut fotohandböcker för den nyfikna nybörjaren och den avancerade användaren. Våra fotografer och författare visar de kreativa möjligheterna och stärker och inspirerar läsaren att utnyttja dem.

'Dexterous': Skillful with one´s hands; skillful in some specific thing; agile; flexible; able to move fluidly and gracefully, på svenska fingerfärdig, händig, skicklig.