Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd

​Ny Museiguideapp - hitta arbetslivsmuseer i hela Sverige

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2019 07:58 CET

Planera årets "industrisemester" med vägarna förbi nya oväntade resmål. I appen Museiguide presenteras i år 481 museer från Gällivare i norr till Trelleborg i söder. Skippa flyget utomlands, det finns mycket att upptäcka i Sverige. På arbetslivsmuseerna finns den del av vår historia som inte går att hitta på de stora nationella museerna.

Arbetslivsmuseerna finns på de platser där historien utspelat sig och de befolkas av människor som varit med eller som kan berätta hur det var. Arbetslivsmuseerna berättar om den vanliga människans liv där arbete och fritid – vardag och helg blir en historia om Sverige och hur det var förr. Ett arbetslivsmuseum kan även vara rörliga såsom tåg, fartyg, flyg, bilar och motorcyklar.

Nyhet i appen för i år är att du kan få vägbeskrivning till ditt besöksmål. När appen kom 2016 fick Museiguide en ny dimension. Nu kan du bland annat enkelt söka efter arbetslivsmuseum i olika län, och med hjälp av kartfunktionen kan du se arbetslivsmuseer i närheten.

- Med appen finns Museiguide alltid till hands vart du än befinner dig. Det blir miljövänligare och den är uppdaterad med det senaste ändringarna. I appen kan du även lägga till dina favoriter och på så sätt skapa en egen rutt. Så är du gruvintresserad kan du favoritmarkera alla gruvor i närheten till exempel, säger Lovisa Almborg, verksamhetsledare ArbetSam, som drivit utvecklingen av appen framåt.

Museiguide trycks även i pappersformat och går att beställa kostnadsfritt genom Turistbyråshopen. I april distribueras den till turistbyråer och arbetslivsmuseer runt om i landet.

- Vi ser att intresset stadigt ökar för den viktiga verksamhet som bedrivs på arbetslivsmuseerna när det gäller att förvalta vårt kulturarv. Genom Museiguide gör vi vad vi kan för att lyfta fram detta och få fler att upptäcka alla dessa kulturskatter, berättar Lovisa Almborg.

Intresset för Museiguide och antalet medverkande arbetslivsmuseer har bara ökat sedan år 2003, då 20 000 exemplar skickades ut och 63 museer medverkade. Det har varit en stor framgång för ArbetSam. I årets Museiguide valde 481 medlemsmuseer att medverka. Varje museum presenteras med bild, text, öppettider och kontaktuppgifter. Upplagan är 40 000 exemplar och distribueras till alla medlemmar, turistbyråer, bibliotek, tidskrifter med flera. Appen heter ”Museiguide” och finns för både iOS och Android. Bakom Museiguide står Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd och Arbetets museum.

Kontakt:
Lovisa Almborg, verksamhetsledare ArbetSam
011-23 17 30 eller 070-638 99 53,lovisa.almborg@arbetsam.com

Helena Törnqvist, arbetslivsintendent Arbetets museum
011–23 17 26 eller 070-846 08 11, helena.tornqvist@arbetetsmuseum.se

Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd (ArbetSam) bildades 1998 och är idag Sveriges största museiförening med omkring 580 arbetslivsmuseer anslutna. ArbetSam verkar för att synliggöra arbetslivsmuseerna och se till att en organisation kan föra deras talan. Genom föreningen fick arbetslivsmuseerna en röst som kunde nå fram till politiker och myndigheter.

ArbetSam är en ideell förening som utifrån ett underifrånperspektiv främjar och utvecklar bevarandet och gestaltandet av industrisamhällets framväxt och kulturarv. I denna uppgift ingår att verka för en helhetssyn där arbetsliv, teknik, produktionsprocesser, sociala förhållanden, folkbildning, kultur samt fackligt och politiskt arbete tydliggörs. I centrum står arbetsplatser och andra historiska miljöer med anknytning till arbetet.

Arbetar för att:

• stärka arbetslivsmuseernas identitet
  • skapa ett kontaktnät mellan medlemmarna
  • samordna arbetet i gemensamma frågor
  • sprida kännedom om arbetslivsmuseernas verksamhet
  • fördjupa kunskapen om det förgångna
  • för ökad beredskap inför framtidsfrågorna

Arbetets museum har det nationella uppdraget att utveckla museiverksamheten inom området arbete och arbetsliv. Arbetets museum ska dokumentera arbetet och berätta om arbetets historia. Arbetets museum ska också stötta och synliggöra landets cirka 1 500 arbetslivsmuseer.

Arbetets museum är en nyskapande mötesplats för samtal om människors arbete, liv och villkor. Vi vill hellre väcka frågor än ge enkla svar. Vi vill inspirera till egna tankar, funderingar och diskussioner. Vi vill också låta många olika röster komma till tals.