IrakSolidaritet

Nyhetsbrev från IrakSolidaritet 180505

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2018 11:37 CEST

IrakSolidaritet höll årsmöte 3 maj och återvalde den tidigare styrelsen, revisorer och valberedning.
Ta del av verksamhetsberättelsen för perioden 10 maj 2017-3 maj 2018.
Här finns de uttalanden och artiklar föreningen skrivit under det gångna verksamhetsåret i kronologisk ordning.

Kommande parlamentsval
Den högsta shiitiska religiösa auktoriteten storayatolla Ali al-Sistani varnar irakier för att rösta på korrupta politiker och varnar för utländskt inflytande. Det visar graden av missnöje med politikerna i den "politiska processen". Sistani har inte varit någon uttalad kritiker av ockupationen.

Irak håller parlamentsval 12 maj. Valrörelsen startade officiellt i början av april, men i själva verket startade den direkt efter att Mosul intagits och IS/Daesh tvingats bort. Alla motsättningar som hållits nere under striderna, kom åter i dagen. Valaffischer finns nu överallt. Det gäller även bland Mosuls ruiner.

Runt 7000 har registrerat sig för att ställa upp i valet, varav 2014 kvinnor. Enligt FN:s utvecklingsprogram har Irak 37 miljoner invånare, varav 57% är kvinnor. Enligt vallagen ska 25% av kandidaterna vara kvinnor. 60 kristna kandidater slåss om 5 minoritetsplatser. Ett otal allianser har bildats. 329 parlamentsplatser ska besättas. Nästan 90% av kandidaterna är de gamla korrupta politikerna och de dominerar bland valaffischerna. Den stora mängden allianser och partier bidrar till förvirring.

Dawapartiets innehav av premiärministerposten började 2005 med Ibrahim al-Jaafari och sedan Nuri al-Maliki 2006-2014. Al-Maliki vann inte 2010 års parlamentsval, men tillsattes av USA genom manipulationer i det s.k. Erbilavtalet efter 8 månader utan regeringschef. Al-Maliki vann 2014 års val, men fick avgå till förmån för Haider al-Abadi från samma Dawaparti. Anklagelserna om korruption, förtryck och marginalisering av sunnimuslimer, arresteringar, tortyr och våldtäkter av kvinnor i fängelserna blev för mycket. 500 miljarder försnillade dollar är bara en del av korruptionen. Al-Maliki har också gjorts ansvarig för Mosuls fall då irakiska militärer flydde.
I verksamhetsberättelsen för gångna året finns artiklar om Mosuls fall och vad som hände. Al-Maliki fick ändå bli vice-president i Al-Abadis regering.
Från Dawapartiet tävlar nu Al-Maliki och Abadi mot varandra om premiärministerposten, liksom miliserna Hashd al-Shabi där dess ledare Haider al-Amiri också chef för ökända Badr-milisen, Saairunalliansern som leds av prästen Muqtada al-Sadr och Hikmarörelsen (National Wisdom Movement) med Ammar al-Hakim.

Det råder svåra motsättningar mellan de shiitiska grupperna i kampen om premiärministerposten. Detsamma gäller sunnigrupperingarna inom den politiska processen där Mutahidoun (United)-listan leds av av tidigare talmannen Usama Al Nujaifi. Olika grupper kan inte ena sig om en gemensam lista.

Kurderna tävlar med sina traditionella listor: Masoud Barzanis parti KDP och PUK, familjen Talabanis parti som är i strid med varandra och har egna peshmergor som USA och andra deltagare i USA:s bombkoalition, även Sverige, tränar och försöker ena till en armé.
Den tredje kurdiska gruppen är Koalitionen för demokrati och Rättvisa som leds av Barham Saleh, tidigare premiärminister i irakiska Kurdistan.
Prästen Muqtada al-Sadr har enat sig i allians med Iraks kommunistiska parti. En ny taktik. Al-Sadr är inte den ende politikern som ändrat framtoning radikalt i detta val. Båda har agerat i demonstrationer med det civila samhället mot korruption. Kommunistpartiet, en gång stort och inflytelserikt, hade degenererat 2003 och ingick i USA:s Governing Council.
En udda kandidat finns: nämligen journalisten och "skokastaren" Monthada al-Zedi som lovar att bekämpa korruptionen, åtala de skyldiga och se till att Iraks pengar inte slösas bort.
Han ställer upp i Al-Sadrs Saeroun-lista (Marching Towards Reform) med Iraks KP och några fler sekulära organisationer.

Baathpartiet bojkottar valet. Det gör även den väl kände shiitiske sheik al-Khalisi, Sheik Bashar al-Faidi kända akademiker som Saad Naji Jawad, AMSI (Association of Muslim Scholars in Iraq), Shebab al- Tagheer (Youth for change) med flera. På FB och sociala media har det blivit poplärt att säga: Jag tänker inte rösta".
Baathpartiet förbjöds i ett Bremerbeslut. Partiet hade miljoner medlemmar. De flesta var shiamuslimer. Dess medlemmar har förföljts och hindrats att ställa upp som valkandidater. Många har mördats och fängslats enbart för medlemskap eller samröre med Baathpartiet.
Denna lag har förstärkts minst två gånger sedan Bremerbeslutet och skärpt bestämmelserna mot Baathpartiet. Dessutom har Kommittén för Accountability and Justice skrivit till Iraks regering och krävt att alla tillgångar, från hus till personliga bilar och bankkonton, tillhöriga över 4000 Baathpartister och deras familjer och släktingar, ska beslagtas. En del som Saddam är redan döda.
Till viss del är detta ett försök att "legalisera" beslagtaganden som redan ägt rum. Höga politiska personligheter har flyttat in i hus tillhöriga f.d. Baathpartister.
Tariq Aziz bostad i Bagdad har shiapolitikern Ammar al-Hakim redan lagt beslag på!
Tariq Aziz´ son Ziad Aziz förnekar att hans familj har tillgångar i Irak,
Ziad bor i Jordanien. Hans pappa dog i fängelse där han behandlades illa, sällan fick träffa en läkare eller familjemedlemmar.
Kvinnor som ställer upp i valet blir ofta trakasserade och förolämpade och kommenterade om sitt utseende medan förtjusning väcks hos somliga. FN:s sändebud protesterar. Detta i det land som hade Iraks bästa familjelagstiftning före ockupationen. Och kvinnorna var i hög grad yrkesverksamma.

Det stora valargumentet som förs fram är segern över Daesh. Abadi, miliserna och Al-Maliki tar åt sig äran. För det vanliga folket är korruptionen, bristen på el, vatten och arbete de stora frågorna, liksom förstås säkerheten. I Bagdad, i Basra växer sopbergen och utgör stor hälsofara. Alla avloppssystem i Bagdad förstördes medvetet av USA. Flera valkandidater har mördats, andra har överlevt attentat.

Få förbättringar sker, pengarna går till korruption, till projekt som inte slutförs och olja stjäls av partier och deras miliser Folk skriver "tjuvar och banditer" på valaffischerna. Demonstrationer har förekommit över hela landet mot korruption och missnöjet finns hos hela det irakiska folket.

Det faktum att nationella och antisekteristiska stämningar finns bland stora folkgrupper, får även politiker med rent sekteristiskt förflutet att förnya parollerna.

Inget tidigare val har varit transparent och rättssäkert. Fusk av alla slag har förekommit.

Hur ska internflyktingarna kunna rösta? Många har på sistone tvingats återvända till sina hemorter för att upprätthålla skenet av att alla kan rösta. Nyligen återvände 37 000 flyktingar till sina flyktingläger på grund av den katastrofala situationen i Mosul där de utblottade familjerna inte kunde försörja sig och fruktade hemgjorda sprängämnen i sina hem eller ruiner.
De som berövats ID-papper under IS/Daesh, de som återvänt till ruiner, kommer svårligen kunna rösta och på vem? Det tar mycket lång tid att få nya papper. I en intervju säger en man att han hämtar ut sitt röstkort, men förstör det. Han tänker inte rösta, men förhindra att hans röstkort missbrukas. Handeln har länge pågått och pengar erbjuds för röster. Ett nytt elektroniskt system för att räkna röster har införts. Lätt att manipulera säger kritikerna. Affischer med korrupta välkända politiker hänger över allt. Få nya ansikten förekommer.
I städer där Daesh körts iväg som i Mosul härskar miliser på gatorna och och skrämmer folk.
Miliserna, Hashd al-Shaabi, legaliserades i slutet av 2017 och den stora skaran får sina löner av staten. Premiärninister Abadi är beroende av dem och kan svårligen agera självständigt. De utgör en parallell maktstruktur som fått behålla egna ledare och egen organisation samtidigt som de sägs stå under premiärministerns befäl. Några miliser som Badr-milisen är hårt knutna till Iran och Irans regionala intressen. De har plundrat städer som Falluja och Mosul efter segern över Daesh. De miliser som understöds av Iran, har en växande makt. Inte bara i Bagdad.
De bemannar checkpoints, bestämmer vilka som får passera eller ej, de finns på universiteten och avsätter lärare som inte passar dem och kommer att bemanna många vallokaler. Korruptionen finns även här. 30 april 2018 mördades Qassim al-Zubaidi i sitt hem i Biya. Han var finansansvarig för Hashd al-Shaabi och stod precis i begrepp att avslöja bl.a att spökmilismän uppbar lön.
Enligt vallagen får milismän inte ställa upp i val, men det tycks räcka att ta av sig uniformen och klä sig civilt.
Det är viktigt att ayatolla al-Sistani, som sällan yttrar sig polititiskt offentligt och inte framträder personligt, nu genom sin talesperson, sheikh Abdulmehdi al-Karbalai, uppmanar folk att inte rösta på korrupta politiker och uttrycker att han tar avstånd från al-Maliki, han vill inte heller träffa Abadi, som nyligen befann sig i Najaf och bad om företräde. Al-Sistani varnar även för utländskt inflytande.
USA-koalitionen fortsätter att bomba. Det är lätt att tro att USA-bombningarna har slutat efter Mosuls fall och att USA drar tillbaka en del av sin militära närvaro. Media är föga tydliga. IS-fickor kvarstår vid syriska gränsen och i vissa områden. IS fortsätter att göra attentat. USA-koalitionen fortsätter att bomba om än i mindre omfattning än tidigare. Å andra sidan är det svårare att förstöra det som redan är förstört.

Kriget mot terrorismen har kostat 5,6 triljarder dollar sedan USA:s angrepp på Afghanistan 2001.
Dessa krig kostar 32 miljoner dollar/timme! Den nu godkända Pentagonbudgeten innebär en ökning på 165 miljarder dollar till 716 miljarder dollar. USA:s fattiga befolkning berövas utveckling och välfärd till förmån för krig, men hålls i största möjliga utsträckning i okunnighet. Krigsbolagen, oljebolagen och alla som profiterar på krigen, driver på.
"Den USA-ledda koalitionen ses inte som en kraft för befrielse, men som angripare."När får vi vår svenska regering att inse det? Däremot är siffrorna för antalet döda gravt underskattade. Enkäter som frågar människor i USA om antalet dödade i Irakkriget, tror att siffran understiger 11 000! Vi återkommer till dessa siffror i nästa nyhetsbrev.
Internationella givare åtar sig att betala 15% av de summor som FN vill få in för internflyktingar och nödlidande! Och garantier ens för denna skamliga summa finns inte.

"Vi gillar inte att skylta med vår styrka utomlands", sade en talesperson för Pentagon nyligen till Daily Caller. All statistik gällande antal USA-militärer i Irak, Syrien och Afghanistan har tagits bort från Defense Manpower Data Center trots löfte om större transparens.
Siffrorna för både december och september förra året har tagits bort från statistiken och skyltar istället med vita fläckar. Military Times publicerade decembersiffrorna som nu är borttagna: 26 000 militärer i dessa länder. Mer än 15 000 i Afghanistan, nästan 9000 i Irak och mer än 1700 i Syrien.
I dagsläget anges i vissa media USA:s militära närvaro i Irak till 5000. Det är mycket svårt att fastställa. En viss neddragning från 9000 har troligtvis skett. Men Nato sänder fler militärer till Irak och ska i Bryssel i juli bestämma mer om Natos Irakpolitik och en "ny Irakmission" ska då lanseras enligt generalsekreterare Stoltenberg.Operation "Inherent Resolve" övergår i " Reliable Partnership". Detta innebär att USA och dess koalition "ska delta som partners med de irakiska säkerhetsstyrkorna på en strategisk och operationell nivå för att försäkra sig om att Irak har de nödvändiga institutionella strukturerna för att upprätthålla säkerheten", säger generalmajor Piatt i Army Times.

Iraks folk var emot ockupationen och vill inte ha militär USA-närvaro. Privata underrättelsefirman Soufangruppen säger följande om USA:s militära närvaro: "USA kommer nu att skifta till en lägre profil, men en permanent närvaro i Irak." USA vill fortsätta att ge råd och träna militären, men försöka undvika att bli ett politiskt eller socialt problem för Haider al-Abadi". Verka utan att synas.

Mosul
och förstörelsen
Det har gått 10 månader sedan IS/Daesh slängdes ut ur Mosul, men förstörelsen kvarstår och återuppbyggnad av infrastruktur beräknar regeringen till minst en miljard dollar.
Den förstörelse som USA-koalitionen har en mycket stor del i, måste betecknas som kollektiv bestraffning, ett krigsbrott. Mosuls västra del luktar död. Det stinker och civilförsvaret fortsätter med hjälp av allmänheten att gräva fram döda kroppar. Den 29 april trodde Rabie Ibrahim Hassan, chef för Mosuls civilförsvar, att 5000 döda låg kvar i ruinerna. Då hade redan 1000-tals kroppar grävts fram, varav många kvinnor och barn. Redan för 8 månader sedan uppskattades antalet döda till minst 40 000.
Mosul får alldeles för lite hjälp av regeringen och befolkningen kämpar till stor del själva och med hjälp av några NGOer.
Rättsosäkerheten är stor. Det är oklart vad som sker med alla kroppar och bevis för krigsbrott sopas bort. Rättosäkerhet råder även beträffande de som döms för samröre med IS.

Mer förstörelse
Enligt Iraks utbildningsminister Mohammed Iqbal förstördes 260 skolor i Ramadi. Det uppskattas kosta en halv miljard USA-dollar att bygga upp dem.
Ena av skolorna som inte förstördes under striderna,al Alm al Munir School i Zankoura, plundrades och förstördes av miliser i Hashd- al-Shabi och klanmiliser.
Miliser förstör civila och regeringsbyggnader efter att militären återtagit Ramadi.
Den förstörda skolan lovades återuppbyggnad i december 2017, men inget har hänt.

Enligt Marwan Abdel Razaq från lokala vägdepartementet, förstördes 90% av de 70 broar som fanns i Nineve helt eller delvis.Två broar har återställts i Mosul där det varit ett mycket svårt problem att ta sig över floden.
Regeringen och Världsbanken står för denna uppbyggnad. Irak har tagit stora lån från Världsbanken och kommer under lång tid att vara beroende.

Den stora förstörelsen har kännetecknat USA:s krigföring från första stund: medveten förstörelse av infrastruktur som omöjliggör normalt liv. El, vattenförsörjning, avlopp, institutioner, bostäder, allt förstörs.

FN:s tidigare vice generalsekreterare Martti Ahtisaari. Ahtisaari besökte Bagdad efter Operation Desert Storm och sade följande: trots allt han läst om USA:s bombningar, insåg han att "ingenting han hade läst eller hört, hade förberett oss för denna speciella form av förstörelse". "nästan apokalyptisk"- "som använts mot landet och som dömer det till en förindustriell ålder för den framtid vi kan förutse."
Och i det läget när maximal ekonomisk skada drabbat Irak, beslutar FN om sanktionerna.

Många aspekter på situationen hinner vi inte med denna gång, men avslutar med den stora frågan.

Kan en så dysfunktionell regering som Iraks leda kampen för dialog och nationell försoning?
Tendenser visar att Iraks folk har en stark känsla för sin nation och inte vill att främmande krafter ska ha fritt spelrum. Den kollapsade staten har blivit beroende av miliser med sinsemellan skiftande intressen och länder som Turkiet, Iran, Israel, Saudiarabien fick tillträde till Irak när USA införde flygförbudszoner i södra och norra Irak redan under Gulfkriget och anser sig ha rätt att agera i Irak.

Lars-Gunnar Liljestrand ger folkrättsliga aspekter på Irak och Sverige.

Kontakt: info@iraksolidaritet.se

Fattigdomen, reportage

Mosul i ruiner

IrakSolidaritets pågående projekt
Falluja
och Fallujainsamlingen

Falluja präglas fortfarande av krigen som förstörde mycket av staden 2004 vid USA:s två stora angrepp då såväl utarmat uran som vit fosfor användes och 2014-16 under striderna mot IS/Daesh då USA-koalitionen åter bombade Falluja.
Det finns odetonerade bomber i många hus trots löfte om motsatsen.
"Vi kom tillbaka för att iordningställa vårt hus när en bomb detonerade. Min syster och min svägerska dog", säger Fallujabon Faisal Ibrahim.
"Området är förstört, det är inte en plats man vill komma tillbaka till. Vi har inte sett någon ansvariga komma hit och undra hur vi har det och kondolera oss. Soldater kommer ibland och detonerar 2 eller 3 bomber och försvinner sedan."

Dr Samira Alani intervjuas och berättar om den forskning hon utfört (med andra forskare). I prover ( hår mm) från Falluja fann man uran, kvicksilver och och andra giftiga ämnen på det välrenommerade tyska laboratorium som analyserade proverna. Fallujainsamlingen bidrog med kostnaderna till dessa analyser.
Förbjud uranvapen!

Fallujainsamlingen hade 25 april 2018 insamlat totalt 524 662 :-, varav 41 125 :- under de senaste månaderna till Barn-och kvinnosjukhuset i Falluja.
Det mesta av insamlingens pengar har betalats ut till ett antal redovisade projekt.
Stöd vårt nuvarande projekt!
Fallujainsamlingen pg 11673-1

Kontakt: info@iraksolidaritet.se