IrakSolidaritet

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2019 13:29 CET

Kalendarium

14 december
Rädda Julian Assange och Chelsea Manning!
Soltorget, Stockholm, ovanför Sergels torg
Kl. 12:00

​Det gäller rätten att säga sanningen! Det gäller vår yttrande-och pressfrihet.
En spionrättegång mot en journalist och förläggare som brukat sin lagstadgade rätt att informera om USA:s krigsbrott i Irak och Afghanistan, är ett allvarligt hot mot journalisters och allas vår rätt att tala och skriva fritt.
Längre ner i nyhetsbrevet publiceras Nils Melzers viktiga brev på svenska. Han är FN:s rapportör om tortyr och chockades av sitt besök hos Julian Assange. Daniel Ellsberg hyllar visselblåsarna på film.

Mitten av december
(eventuellt i januari)
Uppror i Irak

Uppror i Irak
Följ IrakSolidaritet på FB:​

Utdrag ut Harold Pinters Nobeltal 7 december 2005:
"Invasionen av Irak var ett banditdåd och ett uttryck av flagrant statsterrorism, och
den visar på ett totalt förakt för internationella rättsprinciper.
​Invasionen var en egenmäktig militäraktion inspirerad av en lång rad lögner och en grov manipulation
av media och därmed också allmänheten. Den var en aktion avsedd att konsolidera
amerikansk militär och ekonomisk kontroll av Mellanöstern under täckmantel – som
en sista utväg då alla andra rättfärdiganden hade misslyckats med att rättfärdiga sig
själva – av befrielse. En formidabel militär styrkedemonstration som resulterade i död
och lemlästning av tusen och åter tusentals oskyldiga människor. "

Sedan 1 oktober demonstrerar 100 000-tals människor i framför allt södra och mellersta Irak mot den korrupta klientregimen i Irak. I de största demonstrationerna i Bagdad har uppåt en miljon demonstranter deltagit.
Den nya "politiska eliten" kom med ockupationen 2003.
Vi har nu fått ett belysande exempel i Sverige: Iraks försvarsminister Najah al-Shammari har dubbelt medborgarskap. Han är också svensk medborgare. Han uppger inga inkomster och har sökt bidrag för familjen, men har råd att resa till Irak när det passar.
I sin frånvaro anklagas han nu för "brott mot mänskligheten" i Sverige. Han har polisanmälts för delaktighet i de många dödsfallen i samband med repressionen av demonstranter.

​Den irakiska konstitutionen förbjuder dubbelt medborgarskap för höga politiker. Men en mycket stor del av politiker och parlamentariker har dubbelt medborgarskap. De köper hus i London, Paris och Genève, de tillskansar sig Iraks rikedomar. Politiska partier och miliser är alla med och stjäl landets olja och andra tillgångar.

​Korruptionen är så stor att den infrastruktur USA bombade, som vatten-och elverk, fortfarande inte fungerar.

​Basra, Mellanösterns Venedig, har inte rent vatten, deras berömda kanaler är avloppsdiken. Inget fungerar.
Förra året när det var 50 grader varmt demonstrerade Basraborna mot korruption och för el och rent vatten.
Inga löften vare sig då eller vid tidigare stora demonstrationer har uppfyllts.

Nu har folket fått nog av korruption, fattigdom, elände och bristande utbildning och sjukvård. I Irak som hade Mellanösterns bästa utbildning och sjukvård, går miljoner barn inte i skola eller slutar för tidigt.

USA valde att samarbeta med mycket konservativa, religiösa och reaktionära shiamuslimska partier,
Nu reser sig folket i de övervägande shiamuslimska delarna av Irak mot förtrycket och korruptionen.
Med flygförbudszoner i norr och söder, öppnade USA Iraks gränser, vilket gjort det möjligt för miliser, styrda från Iran, att infiltrera och få stort ekonomiskt och politiskt inflytande. De har inflytande även i regering och parlament

Demonstranterna kräver att få sitt land tillbaka från alla utländska intressen.

Kvinnorna återtar framträdande positioner. Sunnimuslimer i Mosul, fortfarande i ruiner efter IS/Daesh och USA-koalitionens bombningar av all infrastruktur i staden, arresteras när de uttrycker sin sympati för demonstranterna.

Iraks folk från norr till söder stöder demonstrationerna. Folket har fått nog. De har fått nog av exilpolitiker som berikar sig själva. Folket kräver sin rätt.

Repressionen har varit mycket omfattande. Mer än 400 har hittills dödats under protesterna, över 16 000 sårats varav minst 700 invalidiserats. Militär skjuter med skarp ammunition, militära tårgasgranater skjuts mot demonstranters huvuden. Flera har dödats av tårgasgranater. Tårgasen är så giftig att mängder av fåglar faller ner döda.

Demonstranterna kräver att alla politiker i USA:s "politiska process" avgår. De kräver en ny konstitution, en ny vallag som inte är sekteristisk. De vill ha ett hederligt nyval, de vill ha en sekulär stat och de kräver att få ett oberoende Irak tillbaka.
"Vi är irakier", säger de. "Vi är inte sunni, shia eller kurder".

Det pågående upproret ställer såväl USA som Iran inför ett dilemma. Båda har inflytande inom regering och parlament och ekonomiskt i landet. De ger nog inte upp frivilligt!

​Nato utvecklar enligt egen utsago sitt militära arbete i Irak.​ ​Enligt ​NATO-uttalande från Bryssel 11 november 2019, understryker generalmajor Dany Fortin, Kanada, som i år leder NATO:s Irakmission (NMI) följande: "Vi bestämmer villkoren för ett långvarigt partnerskap mellan NATO och Irak. NMI har stadigt vuxit under året med sina träningsteam inbäddade i Iraks försvarsministerium. "Träningen av militära skolor och försvarsuniversitet" ser han som två "konkreta riktmärken" som uppnåtts."
Naturligtvis är CIA ​och NSA aktiva. USA:s militära närvaro på flera flyg-och andra baser har snarare ökat under hösten. Och fler stater i USA-alliansen närvarar på baserna och deltar i "träningen" av Iraks säkerhetsstyrkor. Sverige har 70 militärer på plats. USA-koalitionen bombar fortfarande i Irak om än i mindre skala.​

​I ett uttalande från 17 november tillstår dock generalmajor Fortin​ NATO:s operationer fått kännas vid vissa "motgångar"på sistone både på grund av protesterna och de växande motsättningarna mellan USA och Iran.
Det råder stort hemlighetsmakeri om vad ​USA/NATO-militär verkligen gör. Det gäller  även Sveriges militär som deltar i USA-alliansens inre försvarsgrupp.

Krafterna som vill behålla makt i Irak är starka från USA och Israel till Iran.
Vi hoppas att motståndet inte slås ner i blod eller att dessa krafter lyckas infiltrera och förgöra och avleda motståndet.

​​​Protesterna fortsätter och med mycket konst, musik och fantastisk organisation på Tahrirtorget kämpar det irakiska folket för sin rätt!

​En verkligt oberoende och icke-sekteristisk irakisk nation med kontroll över sina egna naturtillgångar. Det är vad det irakiska folket kräver.
USA-militär, svensk militär och annan utländsk militär måste lämna Irak!

​​I denna situation av uppror har den svenska regeringen presenterat sin nya Irakproposition. Den föreslår fortsatt närvaro av svensk militär, fortsatt samarbete med regeringen i gröna zonen och stöd till USA-koalitionen. Ingen debatt förs i denna fråga. Det är absurt!

Hjälp oss få igång debatt om regeringens Irakproposition i ditt parti, i organisationer och media.
Även om riksdagen inte låter sig påverkas, är debatten nödvändig.
Argument finns i följande artikel:

​Staden Naseriya 28 november
Minst 25 demonstranter sköts ihjäl av säkerhetsstyrkor under demonstrationerna i Naseriya.
Amnesty International har talat med ögonvittnen och sett många videor och foton från staden.
Gatorna liknade en krigszon och blod flödade.
Ett fruktansvärt våld användes mot övervägande fredliga demonstranter.
Swatstyrkor och kravallpolis drog fram med en bulldozer och sköt skarpt mot demonstranterna. De siktade mot huvud och bröst. Folk sprang för sina liv. Några gömde sig i ett hus, De tvingades ut med hotet att hela huset skulle beskjutas.
De väpnade styrkorna sköt i alla fall.

​62 dödades i Irak samma dag i Bagdad Najaf och Naseriya.

Geneva International Center for Justice beskriver vad som hände 28 november

Och nu kommer beskedet att premiärminister Adel Abdul Mahdi avgår.
Med premiärministern avgår hela regeringen.
​President Barham Salih tillsatte Abdu Mahdi som premiärminister i oktober 2018. Parlamentsvalet ägde rum i maj. Enligt artikel 76 i konstitutionen ska det största parlamentariska blocket i parlamentet fastställas och premiärminister tas från det blocket. Så skedde inte.
Så fler oegentligheter har begåtts. I valet deltog officiellt runt 44,5 %. I verkligheten deltog under 40%.
Vid granskning av valresu​ltaten ort för ort, framgår att slutsiffran inte kan stämma.

​Demonstranterna vill att hela den korrupta och dysfunktionella regeringen avgår!

​IPI (The International Press Institute) fördömer det brutala klimatet av repression och censur i Irak och uppmanar myndigheterna att åter öppna stängda TV-kanaler och radiostationer, sluta stänga internet med mera.
Journalister har angripits, kidnappats, hotats, hindrats att göra sitt jobb. Redaktioner har utsatts för räder av militär och icke-identifierade miliser.
Det råder det värsta medieklimatet sedan 2003 och USA:s olagliga angrepp på Irak.
Artikeln radar upp exempel:

Militären tar över
Militarisering av bekämpandet av demonstrationerna.
Regeringen i Irak sätter upp "krisceller".

De civila guvernörerna kommer få militärer i dessa "celler" som "tar över militära och säkerhetsarbetet i varje provins".

Repressionen kommer troligtvis att öka för att få stopp på upproret.

I dagsläget har Kanada chefsskap över NATO:s Irakmission.
Nu erbjuder sig Danmark! att ställa upp från 2021.

USA-toppgeneral Mark Milley dök 26 november upp i Irak, Vice försvarsministern John C. Rood var i Irak och talade med premiärministern för några dagar sedan.

Vice president Pence besökte till Thanksgiving i hemlighet en USA-bas och hyllade USA-militärens insatser i "kriget mot terrorismen."

Det är en ström av höga politiker och militärer från USA som besöker Irak. Det faktum att Iraks folk har fått nog och vill ha "tillbaka sitt land" är en oroande faktor för både USA och Iran i konkurrens om inflytandet.
Vad de gör för att försöka kontrollera​ manifestationerna, avleda intresset i mer ofarlig riktning, vet vi ite exakt, men det pågår.
Mycket bra artikel om situationen skriven av Nicolas Sandy Davies, författare till Blood on our Hands och medlem i IrakSolidaritets internationella nätverk I.A.O.N.

​​Iraks försvarsminister
Den irakiske försvarsministern med dubbelt medborgarskap som står anklagad för "brott mot mänskligheten", förutom försäkringsbrott och misshandel i Sverige, sammanträffade 27 november med USA-toppgeneralen och stabschefen Mark Milley i Bagdad och talade om kommande samarbete.

Försvarsminister al-Shammari förlorar sin immunitet när han och regeringen avgår.
Enligt folkrättsprofessor Ove Bring kan han lagföras här i Sverige, men han måste komma hit.
Det gör han knappast frivilligt!
Det är en omständig process att få honom utlämnad. Han är polisanmäld. "Om åklagarmyndigheten kommer fram till att "brott mot mänskligheten" begåtts, kan man tänka sig att de svenska myndigheterna begär honom utlämnad." Det är ändå en svår process. Irak måste utlämna honom och det beror nog på vilka som kommer till makten efter den nuvarande regeringen.
Folket fortsätter att kräva alla dessa korrupta politikers avgång, men vi vet inte riktigt vad som kommer att ske när nuvarande korrupta presidenten ska lägga förslag till parlamentet på ny premiärminister.

Moderaternas gruppledare Tobias Billgren kräver svar om hur al-Shammari kan vara svensk medborgare. Det kan vi alla undra, men Tobias Billgren var migrationsminister när Al-Shammar dök upp i Sverige och fick uppehållstillstånd.
Det finns fler rena krigsförbrytare från Irak i Sverige,
I fallet al-Shammari har en svensk-irakisk jurist lämnat in rapport om brott mot mänskligheten till polismyndigheten.
Enligt UD arbetar svenska myndigheter med att få klarhet i anklagelserna mot försvarsminister al-Shammari.
Det säger UD:s kabinettsekreterare Annika Söder.

"Regeringen anser inte att den svenska insatsen bör avbrytas med anledning av uppgifterna som har framkommit om Iraks försvarsminister."
Trots anklagelser om brott mot mänskligheten och bidragsbrott.
Trots vetskapen att det är så här den politiska klassen i makten i gröna zonen ser ut.
Trots begångna krigsbrott och ett folk som gör uppror sedan 1 oktober och vill bli av med denna regim.
Försvarsminister Shammari anklagas för de militära tårgasgranater som använts mot demonstranterna. Dessa skjuts mot människor, spräcker skallar och dödar. De är giftigare och skadligare för människor som i många fall får kvävningsanfall. Fåglar i stor mängd har fallit ner döda. Ministern förnekar sitt ansvar och skyller på någon tredje part som beställt dem.

Enligt SvD rådde 26 november oklarhet om riksdagen kan bli överens. En del frågor måste besvaras, säger försvarsutskottets vice ordförande Niklas Karlsson (S).
"Om fallet går till rättegång är det banbrytande, enligt folkrättsprofessorn Mark Klamberg. Men ett åtal kommer troligen att behöva godkännas av regeringen. Regeringen kommer nog att vara lite klämd mellan en opinion som vill se honom åtalad och Sveriges intressen av goda relationer med Irak, säger Mark Klamberg."

Måtte folkrätten segra och åtalet kunna gå vidare för Sveriges trovärdighet och för Iraks skull.

Julian Assange och visselblåsarna
Film från manifestationen 2 november på Soltorget, Stockholm