Stenungsunds Segelsällskap/Tjörn Runt by COWI

​Nytt hastighetsrekord runt Tjörn

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2018 22:25 CEST

Håkan Svensson från Cape Crow Yacht Club satte nytt hastighetsrekord runt Tjörn med sin M32. Foto Per-Magnus Bäckman

Nytt hastighetsrekord runt Tjörn

2007 satte Klabbe Nylöf hastighetsrekord under Tjörn Runt med sin trimaran HiQ. Då tog det 2 timmar, 8 minuter och 47 sekunder att ta sig runt ön Tjörn. Rekordet höll i elva år, men i årets upplaga av Tjörn Runt by COWI tog Håkan Svensson, CCYC, sin M32 katamaran runt Tjörn på 2 timmar 5 minuter och 24 sekunder.

Även Nicklas Dackhammar, GKSS, seglade mycket snabbt och var nära att bli ny rekordhållare. Han ledde fram till början av Stigfjorden där Håkan Svensson med besättning körde om i en gippduell. Nicklas Dackhammar slutade som två i startgruppen för flerskrovsbåtar på tiden 2 timmar 5 minuter och 40 sekunder.

Kontakt:
Carin Kling
Informations- och pressansvarig Tjörn Runt by COWI
+ 46 (0)722 196227
carin.kling@stss.se

Jakob Wilson
Aston Harald och M32
jakob.wilson@astonharald.com

2018-08-19 22:15/CK

Tredje lördagen i augusti genomförs kappseglingen Tjörn Runt by COWI.

Söndagen den 12 augusti seglas den unika distansseglingen Lilla Tjörn Runt för 34:e gången runt Stenungsön. Kappseglingen har blivit en av Sveriges och Nordens största optimistjollekappseglingar. I år får de seniora jolleseglarna en egen kappsegling , Stenungsön Runt, lördagen den 11 augusti.

Veckan avslutas med Tjörn Runt by COWI som seglas  för 55:e gången lördagen den 18 augusti. I Tjörn Runt by COWI möts olympiamästare och familjeseglare på samma banor runt Tjörn och tävlar under samma förutsättningar.