Piratpartiet

Piratpartiets drogpolitiske talesperson försöker tystas genom JK-anmälan

Pressmeddelande   •   Maj 25, 2017 15:04 CEST

Under tisdagen fick Piratpartiets drogpolitiske talesperson, Johan Svensson, motta information från justitiekanslern om att han har blivit anmäld av Riksorganisationen för ett Drogfritt Sverige (RDS) genom Droginformation.nu. Detta i ett försök att tysta de frågor som Svensson har ställt till organisationen och dess företrädare. Framförallt frågor om att informationen som organisationen sprider på våra skolor saknar stöd i forskningen och att det finns tydliga kopplingar till Scientlologerna.

Brottsrubricering

De brott som Svensson har anklagats för är primärt grovt förtal, alternativt förtal; samt grov förolämpning, alternativt förolämpning. Dessutom anser Droginformation.nu att Svensson har gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp samt tryckfrihetsbrott.

Frågor som behöver svar

Under 2012 publicerades en rad uppmärksammade reportage i bland annat Svenska Dagbladet, där det framkom att delar av den information som Droginformation.nu, dåvarande Drogfritt.nu, spred saknade stöd i forskning. Man fann även tydliga kopplingar till scientologirörelsen då flera företrädare för RDS och Droginformation.nu är framstående medlemmar, bland annat ordföranden för RDS och Droginformation.nu Åsa Graaf, samt huvudföreläsaren Alexander Breeze.

"Jag är enbart intresserad av att se till att den droginformation som ges till våra skolelever är baserad på fakta och inte på någon övertygelse utan saklig grund. Jag har under lång tid försökt diskutera informationsmaterialet med Åsa Graaf, men hon har valt att undvika svara på frågor via mail, och blockerat mig på både Facebook och Twitter.", säger Johan Svensson och avslutar med "Vi behöver ha seriösa informatörer med god insyn i hur olika droger fungerar".

Justitiekanslerns beslut

Det beslut som justitiekanslern har tagit i ärendet är att inte vidta några åtgärder med anledning av anmälan.

Anmälan i sin helhet

Om Piratpartiet

Piratpartiet är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Partiet har sedan starten fokuserat på integritet, kultur och kunskap och svarar på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa.

Idag finns det aktiva Piratpartiet i över 50 länder runtom i världen, med folkvalda representanter i EU-parlamentet, i isländska riksdagen, på delstatsnivå i Tyskland och på lokal nivå i Österrike, Kroatien, Tjeckien, Frankrike, Tyskland, Island, Nederländerna, Spanien och Schweiz.

Magnus Andersson, partiledare
partiledare@piratpartiet.se