MDT

Sommardans på Skeppsholmen 29 juli och 1 augusti.

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2020 12:52 CEST

Det är sommar 2020 och vi öppnar försiktigt upp teatern igen för publik efter cirka fyra månader av icke publik verksamhet. Under tiden har konstnärer fortsatt att arbeta i residens på teatern, och vi i personalen har bl a ägnat oss åt verksamhetsutveckling och planering.  Alla vårens inställda föreställningar har fått nya speldatum till hösten eller under 2021.

För andra året i rad samarbetar MDT kring programmet Stolt Scenkonst som drivs av Scensverige med två olika soloverk: Marcus Baldemars "GALDR" och Ofelia Jarl Ortegas "StM". Det senare skulle ha spelat under denna vår, och kommer också igen i MDTs program våren 2021.

Stolt Scenkonst är ett nätverk som verkar för att fira, främja och fördjupa scenkonst med HBTQ+perspektiv, i Sverige och internationellt. Nätverket är en plattform för solidaritet och inspiration och strävar efter att förbättra villkoren för HBTQ+ personer över hela världen. Stolt Scenkonst initierades av Scensverige/Swedish ITI.

Om GALDR

I det förkristna Norden trodde vikingarna på många gudar och magi. Denna magi kallades sejd. I sejden ingick galdern; en magisk sång eller ett mässande. En del tror att dessa sånger sjöngs i falsett då ordet “gala” är besläktat med galdr. Andra tror att galdern mässades i låga, nästan ohörbara toner. Vissa tror att dessa galdrar användes till exempel i strid för att försvaga fiendens svärd och sänka deras sköldar, men också för att hjälpa vid barnafödande.

Det finns många teorier om vikingen och hens liv, men det är väldigt lite vi kan veta med säkerhet. Kristendomens intåg, som så många andra gånger, innebar ett noggrant, blodigt och effektivt raderande av historia och kultur. Det forskare och experter verkar vara enade i är att sejdaren i första hand var en kvinna. De icke-kvinnor som utövade magi dömdes ut som ergi. Ergi kan översättas till “omanlig” och “sexuellt skamlig”.

Samtidigt var Oden; allfadern, krigets, de dödas men också poesins gud, den störste sejdaren. Hen mästrade 18 kraftfulla galdrar och hen kunde byta skepnad. Oden är den som erfar och erfarenheten själv. Hen är subjektet och objektet, den som ger och den som tar emot. Hen har många namn: Svidur, den som bränner. Svidrir, den som bränns. Göt, den som ejakulerar. Jalk, den kastrerade. Ofnir, initiativtagaren. Sváfnir, den som avslutar. Tveggi, den som är två. Triggi, den som är tre. Fjolnir, den som är många.

“I’d rather be beautiful than male” (Marc Aguhar)

“I am the eternal seeker of wisdom
Because I’d rather be wise than male

I remain tender and soft
Because I’d rather be soft than male”

(Text från föreställningen, av Marcus Baldemar, inspirerad av konstnären Marc Aguhar)

Om konstnärerna

Marcus Baldemar
Marcus Baldemar (1985) arbetar som dansare och koreograf och har under de senaste 11 åren verkat som frilans inom scenkonstområdet med Europa som bas. Han utbildades vid Balettakademien i Umeå, SEAD i Salzburg, Österrike samt P.A.R.T.S. i Bryssel, Belgien. Har har samarbetat med en rad koreografer som dansare och/eller som medskapare, bland andra; Daniel Linehan, Ludvig Daae, Albert Quesada och The Knife/Sorkklubben. I egenskap av koreograf har han skapat verken “Reading Rhyme” och “Love Shrine & Your Majesty – Part 1”.

Ann-Sofie Lundin/Min Stora Sorg
Ann-Sofie Lundin, ursprungligen från Gävle, är aktuell som låtskrivare, producent och artist under namnet Min Stora Sorg. Akten har redan mycket omtalade konserter bakom sig och släppte sin debut-EP på bolaget Bengtsson&Wirfält i september 2012. EPn fick fina recensioner. Uppföljaren, albumet ”Mvh Anso, M$$” som släpptes i februari 2014 tog den svenska musikpressen med storm. Med sitt tredje album ”BITCH LOVER CHILD MOTHER SINNER SAINT” har Min Stora Sorg skapat en unik och egen plats i Sveriges musikliv.
Förutom att skriva musik till Min Stora Sorg är Ann-Sofie kompositör på uppdragsbasis, aktuell med nyskriven musik för teater. Vid sidan om detta arbetar hon som skådespelerska. Hon samarbetar även med andra musikskapare som låtskrivare, live-musiker och sångerska.

Daniel Åkerström Steen
Daniel Åkerström Steen är en Stockholmsbaserad scenograf, kostymör, ljusdesigner och stylist. Han är utbildad vid Stockholms Dramatiska Högskola. Daniel har de senaste 15 åren arbetat för institutionsteatrar i Sverige och Norge. Han är sedan starten en del av det kreativa teamet bakom den svenska artisten Min Stora Sorg. Daniel kommer ursprungligen från Skellefteå, Västerbotten.

Koncept, idé, koreografi, på scen: Marcus Baldemar. Kostym, scenografi, ljus och mask: Daniel Åkerström Steen. Musik: Ann-Sofie Lundin / Min Stora Sorg. Samproduktion: Dans i Nord, MDT.

Om StM

I StM är gränsen mellan performer och åskådare inte en skiljelinje utan en öppning. Här är gränslandet en ömsesidig plats för att tala om det undflyende. Det är en plats som pulserar, ger vika och ger betraktarens blick en kropp.

StM är ett solo och det senaste verket i en serie där Ofelia Jarl Ortega undersöker blickens dramaturgi som koreografiskt material, och där dansarens frivilliga objektifiering ifrågasätter betraktarens delaktighet. I StM närmar hon sig ämnet från den singulära kroppen, och bekräftar blickens potential som maktverktyg.

Om Ofelia Jarl Ortega

Ofelia Jarl Ortega är chilensk-svensk koreograf och performer med bas i Stockholm. Hennes arbeten kretsar kring sårbarhet och femininitet, ofta med suggestiv erotisk estetik. Hon har en masterexamen i koreografi från DOCH i Stockholm (2014), och hennes arbeten har visats på bland annat ImPulsTanz (Wien), MDT (Stockholm), Dansstationen (Malmö), Inkonst (Malmö), Les Urbaines (Lausanne), Manifesta 11 (Zürich) och El Club Social de Artistas (Santiago). www.ofeliajarlortega.com

Koncept, koreografi, musik, dans: Ofelia Jarl Ortega. Kostym och scenografi: Ofelia Jarl Ortega. Ljus: Christoffer Lloyd och Ofelia Jarl Ortega. Dramaturg: Frida Sandström. Rådgivning musik: Tami T. Samproduktion: Inkonst, MDT (Stockholm), Arsenic, Centre d’art scénique contemporain (Lausanne).

Speltider 29 juli:

GALDR 16:00

StM 17:30

GALDR 19:00

StM 20:30

"Make Hay While the Sun Shines" av Stina Nyberg skulle också ha spelat i vår. Som svar på pandemisituationen ges nu en mindre version som förläggs utomhus. Verket kommer sedan tillbaka i full skala under våren 2021.

Om Make Hay While the Sun Shines

“All that you touch You Change. All that you Change Changes you. The only lasting truth Is Change.” ― Octavia E. Butler, ur Parable of the Sower [Liknelsen om sådden]

Genom att göra sig av med “varken/eller” till förmån för “ja/och”, är Make Hay While the Sun Shines en dans i konstant förändring. Den säger ja till både det vardagliga och det okända och samplar danshistorien hos en generationsöverskridande dansensemble och sammanfogar dem till nya former. Om varje ögonblick är en möjlig framtid, varför inte fånga dem allihop?

Make Hay While the Sun Shines utgår från rörelsers och historiers inkoherens. Verket antar tidsspecifika och partiella perspektiv, de okategoriserade detaljerna som föregår helheten, och det kaos som kallas verklighet. Med utgångspunkt i en rörelsepraktik baserad på disharmonisk förändring skapas en dans som kan vara mer som livet självt: oregelbunden, fascinerande, misslyckad, snubblande, kärleksfull och ganska oförutsägbar.

Make Hay While the Sun Shines är en serie danser som har utvecklats genom rörelser mellan Stockholm och New York. Tidigare iterationer har presenterats på Center for Performance Research (NYC), Performance Mix (NYC), Dans.Hall (Farsta) and La Mama Studios (NYC).

Den här versionen framförs av fyra av de dansare som ingår i projektet och är en av de många danser som skapats genom processen. Föreställningen äger rum utomhus med begränsat antal sittplatser.

Om Stina Nyberg

Stina Nyberg bor i Stockholm och arbetar i Sverige och internationellt som utövare och koreograf. I sin praktik använder hon sig av övertygelse och illusion för att skapa nya logiska system som konstruerar världen på annorlunda sätt och gör att kroppar agerar därefter. Ibland kallar hon denna performativa kraft för magi, ibland ett hantverk, och emellanåt en praktik. Hennes utgångspunkt är alltid ett feministiskt förhållningssätt i relation till kroppen; dess sociala och politiska konstruktion och dess möjlighet till rörelse. Nyberg erhöll sin masterexamen i koreografi från Stockholms konstnärliga högskola i Stockholm 2012.

Hon har utvecklat en serie fristående verk i samarbete med koreografer, musiker, visuella konstnärer, tekniker och magiker. Hennes senaste projekt, The Tesla Project, involverar ett solo performance med en teslaspole (Thunderstruck, 2017), ett föreläsningsperformance (The woman who lit the world, 2018) och en livekonsert med musikern Maria W Horn (Alternating Currents, 2018), samt en dockteater om spöksex i samarbete med Diedrik Peeters och Andros Zins-Browne (Spectrophilia, 2018).

Stina är koreograf till livekonserten Shaking the Habitual av det svenska bandet The Knife och framträdde i showen 2013-2014. Under 2014 fick Nyberg i uppdrag att skapa ett nytt verk för Cullberg (Tones & Bones, 2014). Hon är med i kollektivet Samlingen, som i platsspecifika situationer brottas med danshistorien från ett feministiskt perspektiv.

Under 2020 utvecklar hon ett platsspecifikt offentligt konstverk i Sundsvall på uppdrag av Statens konstråd och fortsätter arbetet med dansperformancen Make Hay While the Sun Shines med framträdanden på MDT under våren 2021.

Speltider 1 augusti:

14:00, 15:00 och 16:00

För ytterligare information, intervjuer och pressbiljetter kontakta hanna@mdtsthlm.se, sara@mdtsthlm.setickets@mdtsthlm.se eller ring 08-611 14 56

Höstsäsongen på MDT börjar första veckan i september med festivalen My Wild Flag. Mer om det senare i sommar. Välkomna!

MDT är en internationell samproduktionsplattform och en ledande scen för samtida koreografi och performance. MDT har sedan 1986 presenterat och samarbetat med internationella och svenska konstnärer.