Skogsforum Media AB

​Stark skotarmarknad första halvåret 2019 - Komatsu marknadsledare

Pressmeddelande   •   Jul 04, 2019 11:47 CEST

Efter ett fjolår med sjunkande skotarregistreringar i Sverige så ser det nu ut att bli ett riktigt bra år för maskintillverkarna. Hittills i år har det registrterats 33% fler maskiner än under samma period i fjol. 169 skotare registrerade hittills i år indikerar en helårsmarknad över 350 maskiner vilket är mer än något enskilt år sedan 2011.

Hård kamp mellan rött och grönt

Komatsu har börjat året starkt och är nu marknadsledare tätt följt av John Deere. Komatsu har ökat sin marknadsandel från 24,5% (helår 2018) till 32,5% hittills i år. John Deere har tappat från 38,3% till 30,2%. John Deere brukar dock avsluta åren starkt så det kommer att bli en hård kamp om den första pallplatsen. Det blir också intressant att se om de nya gallringsskotarna kommer att hjälpa upp John Deeres siffror. Hittills har John Deere haft ett modellmässigt glapp efter att 810E slutade att tillverkas till att de nya skotarna 910G och 1010G nu kommer ut på marknaden.

Man ska även ha i beaktande att de skotare som levereras och registreras under 2019 i stort sett samtliga såldes under fjolåret.

-Leveranstiderna för nya maskiner har varit långa. Upp till ett år och det verkar inte heller som om det har minskat enligt de tillverkare vi pratat med under sommaren, säger Torbjörn Johnsen från Skogsforum som sammanställer skotarstatistiken.

Vanligaste skotaren en 19-tonnare

Skotarna fortsätter att bli allt större och den vanligaste skotaren i dag är en 19-tonsskotare. Av 169 registrerade skotare första halvåret var nästan var fjärde skotare en 19-tonsmaskin (41 st i antal). Det är skotare som Komatsus 895:a, John Deere 1910G, Ponsse Elephant King och EcoLog 594E. Till detta kan även läggas 20-tonnarna från Rottne och Tigercat.

Skillnaderna i lastvikt är dock stora mellan olika landsdelar. 40% av skotarna har registrerats i Götaland. Det är lika stor andel som i fjol. Här lastar en genomsnittskotare 13,6 ton. Norrland står för 33% av registreringarna (fler än i fjol då andelen var 30%) och här lastar snittskotaren 16,7 ton.

Ponsse stabil trea

Komatsu och John Deeres skotarmodeller dominerar topplistan där åtta av de tolv populäraste maskinerna är gröna eller röda. Men andelen av skotarmarknaden som lämnas åt övriga tillverkare ser ut att öka något över tid de senaste åren. Främst är det Ponsse på tredjeplatsen som nu parkerat sig stadigt runt 15-procentstrecket men även Rottne ligger stabilt runt 11-12% av marknadskakan. I resterande 10% av marknaden slåss EcoLog, Gremo, Tigercat, Sampo och Logset om affärerna. Affärer som i år motsvarar ca 35 skotare vilket ändå inte är en liten marknad sett i ett internationellt perspektiv.

Mer info finns på skogsforum.se

Tabeller:

1. Antal och marknadsandel registrerade skotare Q1+Q2 2019 jmf med 2018

Tabell 1

2. Maskinmodeller med flest registreringar 2019

Tabell 2

3. Registrerade skotare per landsdel Q1+Q2 2019 jmf med 2018

Tabell 3

4. Lastvikt skotare per landsdel 2017-2019

Tabell 4

Bilder:

1. Bild på Komatsu 895