Brainville

Stekhet marknad - Köpare av Javatjänster beredda betala klart mer än säljarna begär

Pressmeddelande   •   Apr 23, 2019 10:07 CEST

Brainville, Nordens ledande marknadsplats för konsultuppdrag, har återigen kartlagt den svenska IT-konsultmarknaden. Undersökningen visar en fortsatt stark efterfrågan på javautvecklare under det andra halvåret 2018 – en yrkesroll så eftertraktad att köparna är beredda att betala mer än vad säljarna begär.

– Under det andra halvåret 2018 såg vi en fortsatt stark trend vad gäller uppdrag inom IT- och telekom, management- och strategi samt teknik. Över 70 procent av de lediga uppdragen fanns inom de här områdena. Prismässigt är det framförallt javautvecklarna som sticker ut lite extra: i snitt är begärt timpris 803 kronor per timme, medan köparna sin tur är beredda att betala ännu mer – upp till 837 kronor per timme, säger Manuel de Verdier, vd på Brainville.

Det är nu tredje gången som Brainville kartlägger den svenska konsultmarknaden och publicerar Konsultrapporten H2 2018. Konsultrapporten bygger på unik data från Brainville, som i rapporten även sammanställt vilka IT-konsulter som begär högst betalt och hur olika yrkesroller värderar sitt arbete.

– Efterfrågan på systemutvecklare håller fortsatt i sig och var den mest efterfrågade kompetensen i Brainville under det andra halvåret. Digitaliseringen och den därpåföljande teknikimplementeringen som krävs som blir allt tydligare: antalet annonserade uppdrag inom maskininlärning har i princip fördubblats på mindre än ett år. Vidare ser vi även en kraftig ökning av uppdragsannonser där roller som affärsanalytiker och systemarkitekter efterfrågas, konstaterar Manuel de Verdier.

Konsultrapporten H2 2018 finns nu tillgänglig för nedladdning på https://konsultrapporten.brainville.com/Content/konsultrapporten2018H2.pdf

Nästa Konsultrapporten, Konsultrapporten H1 2019, publiceras i oktober 2019.

För mer information, kontakta:
Manuel de Verdier
vd, Brainville
manuel@brainville.com

Högupplöst pressbild på Manuel de Verdier finns tillgänglig på:

Om Brainville
Brainville är Nordens ledande marknadsplats för konsultuppdrag. Våra kunder består av både konsulter, så kallade giggare, som söker uppdrag och uppdragsgivare som annonserar sina kompetensbehov på Brainville.com. Vi erbjuder en unik plattform där du hittar allt du behöver för att göra klart en affär – oavsett om du vill sälja och marknadsföra dina konsulttjänster som frilans eller behöver köpa in konsulttjänster externt. Brainville grundades 2013 med visionen att fungera som en hjälpande hand mellan säljare och köpare. Idag väljer över 14.000 företag och frilansare att använda Brainville som den självklara mötesplatsen när de vill göra affärer. Välkommen in till framtidens arbetsmarknad du också - registrera dig gratis på www.brainville.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 23 april 2019.