Ljuskultur

Världsunik skidattraktion i Åre vinnare av Svenska Ljuspriset

Pressmeddelande   •   Sep 11, 2013 09:58 CEST

Foto: Håkan Wike

Ljusarkitektur har tilldelats Svenska Ljuspriset för sitt arbete med skidattraktionen ”I jättarnas spår” i Åre. Projektet tar hem priset tack vare den unika kombinationen av innovativ fantasifull ljusdesign och energisnåla lösningar i ett extremt klimat.

Ljusarkitekturs upplevelseprojekt “I jättarnas spår” i Åre är utformad som ett vinteräventyr, byggt kring naturen och historieberättandet. Längs den 3,5 kilometer långa familjebacken står belysta orange stolpar som refererar till lava och eld under jordytan. Detta kombineras med ett dynamiskt blåaktigt allmänljus som knyts till månljuset. Tillsammans med den omgivande naturen blir skidåkningen nerför berget ett spännande äventyr.

– ”I jättarnas spår” är ett projekt som utmanar och tänjer på gränserna för vad man kan göra med ljus. Vi har gjort något som inte har gjorts tidigare, på en plats där man inte har jobbat med ljussättning på det här sättet. Det är också ett kulturhistoriskt projekt med en lokal förankring som är världsunik och som har väckt nyfikenheten för den lokala historien hos skidåkarna, säger Kai Piippo, designchef ÅF-Ljusarkitektur (Tidigare Ljusarkitektur).

Projektets enorma skala samt det faktum att det genomförts i vildmarken har varit utmanande för Ljusarkitektur och krävt ett utomordentligt samarbete mellan alla inblandade aktörer. Valet att nästintill uteslutande använda LED som belysning har möjliggjort att kontrollera och därmed minska mängden använd energi. Trots den mycket mörka omgivningen vintertid har de tacksamma förutsättningarna med reflekterande vit snö gjort att en liten mängd ljus ändå ger stor visuell effekt.

Juryns motivering lyder:
En uråldrig sägen har väckts till liv i Jättarnas spår. Ljusteamet bjuder på en unik skidfärd med häftiga och vackra upplevelser för såväl barn som vuxna. I nedfarten genom den trolska skogen varvas tystnad och ljud, mörker och ljus. Ljussättningen präglas av stor teknisk och gestaltningsmässig kunskap, precision och finess. Anläggningen uppfyller mycket väl dagens krav på energieffektivitet.

– Det här är ett unikt projekt som inte finns någon annanstans och det är genomfört med en otrolig finess. Anläggningen är också väldigt energisnål vilket gör detta till ett ypperligt exempel på att man kan arbeta med innovativ ljussättning, och samtidigt hålla nere energikostnaden, säger juryordföranden Anders Winell.

Årets upplaga av Svenska Ljuspriset har innehållit en stor mängd bidrag av mycket hög kvalitet som alla kombinerar funktion, arkitektur, nytänkande och kreativitet. Tävlingsbidragen visar att svensk ljusdesign ligger i absolut framkant. De tre övriga finalisterna i årets tävling var Stora Torget i Visby, Bahnhof AB’s kontor i Stockholm och Uppsala vattentorn.

Fakta om medverkande i projektet:

Beställare: Skistar AB Åre, Niclas Sjögren Berg, Jonas Fagergren

Ljusdesign:  Ljusarkitektur: Kai Piippo (ansvarig ljusdesigner), Paul Ehlert (projektledande ljusdesigner), Lina Färje (medverkande ljusdesigner), Joonas Saaranen (medverkande ljusdesigner), Janica Wiklander (medverkande ljusdesigner)

Programmering: Ian Fanning, Stockholm Lighting Company

Berättelse:  Mattias Knave

Projektledare:
Paul Ehlert, Ljusarkitektur
Carl‐Johan Eckblom, Skistar AB
Jonas Fagergren, Skistar AB

Elkonsult:   Johnsons El i Åre AB, Martin Lyren

För mer information kontakta:
Magnus Frantzell, VD Belysningsbranschen, 070-598 49 91
Mervi Rokka, kommunikationsansvarig, 070-211 45 41

Fakta om Svenska Ljuspriset
Svenska Ljuspriset är en årlig tävling arrangerad av de tre belysningssällskapen: Sydsvenska, Västsvenska och Svenska Belysningssällskapet tillsammans med tidningen Ljuskultur. Tävlingen syftar till att uppmärksamma den höga nivån av ljusplanering i Sverige och vill lyfta fram projekt där ljus använts på föredömligt sätt för att förstärka anläggningens funktion och arkitektur. Juryn bedömer såväl visuella, estetiska, funktionella, tekniska, som driftsekonomiska aspekter och vill lyfta fram projekt eller delar av projekt som har intressanta kvaliteter vad gäller tekniska lösningar, gestaltning, brukaraspekter eller driftsekonomi.

I årets upplaga, som är den 20:e i rad, tävlade belysningsanläggningar färdigställda under 2012.

Ljuskultur är informationsorgan och informerar om god belysning i den publika miljön, såsom kontor, skolor, sjukhus, industri, gator och utomhusmiljöer. Ljuskultur ger ut tidskriften Ljuskultur, Sveriges enda specialtidning om belysning, samt litteratur om god belysning.