Eget Förlag Sverige AB

Varumärkesbok hjälper dig undvika företagsrespiratorn

Pressmeddelande   •   Aug 07, 2017 08:01 CEST

Företag borde lägga mindre tid och pengar på vanlig reklam. Det är betydligt mer lönsamt att skapa sådant som kunderna vill ha och dras till, snarare än att desperat försöka jaga ifatt dem. Det budskapet hoppas varumärkesstrategen Joakim Hedström kunna sprida med sin nya bok.

Ett varumärke är betydligt mer än en logotyp. Det är ett helhetsintryck som skapas av vad ett företag gör eller inte gör, vad det lovar och levererar. Varumärket är ingenting du får utan något du förtjänar. Därför riskerar det att snabbt raseras om det visar sig att företaget säger sig stå för en sak och sedan gör motsatsen. Som i alla relationer handlar det om förtroende och att vara ärlig.

"Jag menar att många företag ligger i respirator utan att veta om det", säger Joakim Hedström. "Vi lever i en värld där människor fattar beslut med hjärtat och utifrån sina värderingar. Det gör att vi snabbt väljer bort det som inte passar ihop med vad vi tror på. Samtidigt kör företagen på som vanligt, klagar på illojala kunder och att det är svårt att hitta anställda. Det är ganska lätt att fixa det här, men då måste företagen våga vara brutalt ärliga både mot sig själva och kunderna."

Varumärkesboken är en handbok om varumärkesarbete. Den är tänkt att hjälpa små och medelstora företag att lyckas med varumärkesarbetet på egen hand. Fokus ligger på de företag som inte anser sig ha råd – eller tid – att genomföra det. Den tröskeln hoppas Joakim Hedström kunna sänka med boken.

Joakim Hedström (Fotograf Crelle)
Varumärkesboken

Om författaren

Joakim Hedström arbetar som varumärkesstrateg, copywriter och författare. Varumärkesboken är hans sjätte bok.

Om förlaget

Eget Förlag ger ut små och snabblästa handböcker på temat Kunskap på nolltid. Förlaget grundades 2011, finns i Norrköping och har gett ut ett trettiotal böcker.

Helene Engström
0708–12 91 81