Galleri Fagerstedt

WAYOB - Per Hüttner - välkommen till vernissage på Galleri Fagerstedt torsdag den 6 april kl 16 - 20

Pressmeddelande   •   Mar 29, 2017 15:24 CEST

GALLERI FAGERSTEDT, HÄLSINGEGATAN 18, STOCKHOLM

WAYOB

PER HÜTTNER

Nya verk – foto, skulptur, performance

6 april – 6 maj 2017

VÄLKOMMEN PÅ VERNISSAGE

Torsdagen 6 april kl 16 – 20

VÄLKOMMEN ATT DELTA I EN PERFORMANCE

Tisdagen den 2 maj kl 19

OBS! Föranmälan till galleriet. Begränsat antal platser.

PER HÜTTNERS utställning är resultatet av en forskningsresa i Guatemala och El Salvador. Under resan sökte han och modedesignern Emilia Rota tillsammans en bättre förståelse för begreppet "wayob" som på både klassiskt och samtida Mayaspråk betyder "att sova". Sömn refererar här till begreppet "nagual" vilket är förmågan att omvandla sig till ett djur och att röra sig mellan olika parallella verkligheter. I Maya-kulturens kosmologi består en person av tre delar: ett vaket jag, ett sovande jag och ett djur-jag. För en europé blir mötet med ”wayob” ett möte mellan två fundamentalt olika världsbilder, inte bara i fråga om identitet, utan även i fråga om perspektiv på världen och på universums konstitution. För att interagera med dessa perspektiv, måste man ifrågasätta grundläggande värderingar om natur och människans plats i världen.

PER HÜTTNERS och EMILIA ROTAS projekt skapar en bro mellan världsuppfattningar från olika tider och olika platser. I en värld där det finns olika nivåer av verklighet, finns det även ett behov av en dialog mellan dessa parallella världar. Denna dialog, dessa resor, utförs av en "nagual", en trickster. Dessa figurer återfinns i de flesta mesoamerikanska kulturer och de är motsägelsefulla karaktärer som både kan skydda och orsaka skada.

PER HÜTTNERS fotografier skildrar omvandlingar: människor, varelser och karaktärer på väg att bli något annat. De skildrar också den inneboende sensualitet som är förknippad med sådana förvandlingar och den potential som är inneboende i återupptäckten av våra kroppar. Emilia Rota som även är modell i bilderna skriver:

”Jag valde att skapa uniformen utifrån hur den används i rockkulturen, där den kan inspirera något som ofta är störande eller stötande: makt, styrka och sexualitet. I bilderna ser vi hur uniformens bärare frigör sig från dessa egenskaper då det står klart att hon omedvetet har antagit denna uniform som en andra hud. Djuret har inspirerats av huvudpersonen i filmen Barbarella, fredsbevarare i rymden i ett universum där sensualitet utgör en viktig princip för att behålla balans och fred.”

PER HÜTTNERS skulptur utgörs av gardin som täcker en hel vägg i galleriet. En säng sticker ut några centimeter från väggen, som om den försvinner in i en annan värld. Gardinen är tillverkad av samma material som uniformen i fotografierna. Längs golvet rör sig ljus i ett komplicerat och oförutsägbart mönster. Ljusets rörelse är en översättning av konstnärens hjärnvågor som under hypnos spelades in på Ecole Normale Supérieure i Paris i november 2016. Den hypnotiserade mänskliga hjärnan uppvisar liknande mönster som när schamaner försätter sig i trans för att kommunicera med parallella världar. Verket bygger på en speciell teknik som konstnären har utvecklat i dialog med neuroforskare i Frankrike, Sverige och Holland under de senaste tre åren.

Skulpturen har producerats med stöd från Kulturbryggan och utställningen stöds av Vision Forum.

“START IN THE MIDDLE” - PERFORMANCE DEN 2 MAJ 2017. Per Hüttner, koreografen och dansaren Carima Neusser samt kompositören Siri Jennefelt genomför en gemensam performance. Det är ett verk i gränslandet mellan föreläsning och meditation som undersöker förhållandet mellan kropp och tanke. Ingen vet vilka begränsningar den mänskliga kroppen har. Varje vecka sätter en idrottsman ett nytt rekord; en yogi når längre i sin meditation än tidigare och ett forskningsteam utvecklar ett nytt läkemedel som förändrar kemin i vårt inre. Den mänskliga kroppen uppvisar en magisk förmåga att bryta ny mark på samma gång som den mänskliga tanken och kroppens organ kan interagera på ett oändligt antal sätt och ständigt skapa nya allianser.
Vad gör vi för att tänja våra personliga och kollektiva gränser? Sitter vi fast i våra världsbilder, vår rädsla och vår pragmatism? Kan vi utvecklas genom att släppa kontrollen och omfamna det okända och eventuellt farliga? Välkommen att delta i en performance som låter publiken själv undersöka vad konst, dans och musik tillsammans kan göra för att stödja mänsklig utveckling.
FÖRANMÄLAN TILL GALLERIET. BEGRÄNSAT ANTAL PLATSER.

I april och maj kommer Hüttner att uppföra performativa verk på Museo Jumex i Mexico City (i samarbete med Documenta 14 och De Appel), på Albumarte i Rom och på Fullersta Gård i Huddinge.

Per Hüttner (f. 1967 i Oskarshamn) bor och arbetar i Paris och Stockholm. Han är utbildad på Konsthögskolan, Stockholm och på Hochschule der Künste i Berlin; bland viktigare separatutställningar kan nämnas Göteborgs konstmuseum; Zendai MOMA i Shanghai, Chisenhale Gallery i London. Han verk V8skan visas på Nobelmuseet sedan 2015. Per Hüttner har även deltagit ett stort antal grupputställningar bland annat på Hayward Gallery i London; Museu de Arte Moderna de São Paulo (MAM); Palais de Tokyo i Paris och MACBA i Barcelona. Hüttner har även gjort performances på Tate Britain i London; Pinacoteca i São Paulo, Museo Jumex i Mexico City och Venedig Biennialen. Han är representerad på konstmuseer i Sverige, Polen, Brasilien och Kina. Han är grundare och konstnärlig ledare för det internationella forskningsnätverket Vision Forum och sitter i styrelsen för Konsthögskolan i Besançon i Frankrike.

ÖPPETTIDERÖPPETTIDER PÅSKEN 2017

Onsdagar13 – 17 Onsdag 13 - 17

Torsdagar 12 – 17Skärtorsdag 12 - 17

Fredagar12 – 17Långfredag STÄNGT

Lördagar12 – 16Påskafton 12 - 16

GALLERI FAGERSTEDT, HÄLSINGEGATAN 18, 113 23 STOCKHOLM, SWEDEN

+46 70 628 78 85, GALLERIFAGERSTEDT.SE, INFO@GALLERIFAGERSTEDT.SE

GALLERI FAGERSTEDT representerar svensk och internationell samtidskonst av hög kvalitet. I galleriets profil finns såväl unga och lovande konstnärer som etablerade och välkända. Galleriet drivs av ELISABETH FAGERSTEDT AB sedan december 2013 och verksamheten präglas av stor konstvetenskaplig kompetens och långvarig erfarenhet från samtidens konstscen.

GALLERI FAGERSTEDT, HÄLSINGEGATAN 18, STOCKHOLM

gallerifagerstedt.se, info@gallerifagerstedt.se