Fler brandrisker kräver fler brandvarnare

Fler brandrisker kräver fler brandvarnare

Antalet bränder och omkomna personer är redan högre för 2020 än under hela 2019. Nu går vi dessutom in i den månad på året när det brinner som mest i våra hem. Förra året larmades räddningstjänsten till över 600 bostadsbränder bara under december månad. Med ny teknik och vardagsbeteenden blir också brandriskerna i hemmet fler. Den 1 december är det brandvarnarens dag – en dag för att påminna om och utbilda om den billigaste livförsäkringen du kan ha.

Den allmänna rekommendationen är idag att man ska ha en brandvarnare per 60 kvadratmeter eller en per våningsplan. Men med ny teknik och vardagsbeteende, som att ladda telefonen på huvudkudden under natten, innebär en större brandrisk. Med fler brandrisker i hemmet behövs det också fler brandvarnare.

-Man ska definitivt ha en brandvarnare i varje rum. Idag har vi inte bara TV och dator i ett rum, utan utspritt över hela hemmet. Om du stänger dörren till ett rum och det bara finns en brandvarnare i rummet bredvid så förlänger du tiden för när den larmar om det börjar brinna, och varje minut är livsviktig när det kommer till bränder, säger brandskyddsexperten Andreas Holmér.

Brandvarnarens dag uppmärksammar framförallt vikten av att testa sin brandvarnare och att byta batterier. Men det är även en påminnelse om att se över resten av sitt brandskydd.

-Nästan alla har brandvarnare hemma idag vilket är jättebra. Men det är extremt viktigt att man ser till att de sitter rätt och att de faktiskt funkar, annars hamnar man i en falsk trygghet. Brandvarnaren ska sitta i taket, och inte för nära väggen, och ingen annanstans, säger Andreas Holmér.

5 viktiga tips från brandskyddsexperten när du sätter upp brandvarnare:

1.Brandvarnaren ska alltid sitta i taket och minst 50 cm från väggen

2.Luft från ventiler och takfläktar kan blåsa bort röken från brandvarnaren så att larmet fördröjs

3.En stängd dörr hindrar röken från att nå brandvarnaren och dämpar ljudet från brandvarnaren så att det kan vara svårt att uppfatta. Sover du med stängd dörr borde det finnas en brandvarnare i sovrummet och en i rummet utanför.

4.I ett hus med flera våningar bör det finnas minst en brandvarnare på varje plan. Varm rök stiger uppåt. Brandvarnare bör därför placeras högst upp i taket ovanför trappan.

5.Undvik att ha en brandvarnare nära köksspisen eller badrummet eftersom det kan utlösa falsklarm. Risken är stor att man inte tar dessa på allvar när det väl uppstår ett larm.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Friberg
010-452 04 46

Om PrestoPresto Brandsäkerhet AB är en komplett partner av säkerhetstjänster och produkter inom brandskydd med tillhörande rikstäckande service. Företaget är svenskägt och startade i Katrineholm 1959. Presto hjälper idag alla olika typer av företag och organisationer att ta fram ett anpassat och effektivt brandskydd. Med över 50 års erfarenhet och stor lokal räckvidd är Presto idag en ledande aktör i branschen.

Presto Brandsäkerhet AB är en komplett partner av säkerhetstjänster och produkter inom brandskydd med tillhörande rikstäckande service. Företaget är svenskägt och startade i Katrineholm 1959. Presto hjälper idag alla olika typer av företag och organisationer att ta fram ett anpassat och effektivt brandskydd. Med över 50 års erfarenhet och stor lokal räckvidd är Presto idag en ledande aktör i branschen.