Robert Johansson, Presto Brandsäkerhet AB

Lansering av nytt koncept för stigarledningar

Stigarledningar är ett fast monterat rörsystem som används av räddningstjänsten vid brandsläckning i höga hus för att inte behövs dra slangar i trapphuset. Stigarledningar installeras oftast i hus redan när de byggs och ställer därför krav på exempelvis arkitekt, brandkonsult, VVS-konsult, VVS-grossist och installatör att få det helt rätt från början.

För att underlätta hela processen kring stigarledningar introducerar Presto nu ett nytt koncept. Det nya koncept innebär kompletta in- och uttag som är individuellt förpackade för att underlätta logistik och hantering på arbetsplatsen.

Istället för att lägga ansvaret på beställaren att hitta rätt enskild komponent har Presto istället tagit fram färdiga ”paket” med ett enda artikelnummer för de komponenter som tillsammans bildar ett komplett in- eller uttag. Kort sagt: ett artikelnummer, en förpackning, en leverans!

Detta förenklar hela processen; planering, projektering, kalkylering, inköp, logistik och installation.

- Vårt koncept för stigarledning spar så klart dyrbar arbetstid vid installationen. Tidsbesparingen märks dock även vid andra delar i processen så som projektering, kalkylering och inköp eftersom man säkerställer att alla komponenter verkligen finns med, berättar Robert Johansson, produktchef på Presto.

Presto har lång erfarenhet och stor kunskap kring stigarledningskomponenter. Under året har avdelningen expanderat för att kunna bli ännu bättre och effektivare i mötet med kunderna.

- Förutom att leverera komponenter av högsta kvalitet finns vi med genom hela processen och erbjuder samma höga kvalitet när det gäller beräkningar och annan rådgivning kring stigarledningar, tillägger Robert.

Presto ställer ut på SKYDD 2016
Under den stora säkerhetsmässan har Presto det nya stigarledningskonceptet som ett av sina fokusområden. Under onsdagen håller Presto även en egen föreläsning: ’Förenklad installation av stigarledningar’ med genomgång av torra respektive trycksatta stigarledningar, in- och uttagsarmaturer, tryckstegringspumpar etc. samt det nya koncept som helhet.

Taggar

Presto Brandsäkerhet AB är en komplett partner och leverantör av säkerhetstjänster och produkter inom brandskydd med tillhörande rikstäckande service. Företaget är svenskägt och startade i Katrineholm 1959. Presto hjälper idag alla olika typer av företag och organisationer att ta fram ett anpassat och effektivt brandskydd. Med över 50 års erfarenhet och stor lokal räckvidd är Presto idag en ledande aktör i branschen.

Daniel Friberg

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef 010-45 20 446