PreZero förser sina medarbetare med självtester för Covid19

PreZero förser sina medarbetare med självtester för Covid19

För att möjliggöra större trygghet i våra medarbetares vardag förses alla anställda med självtester för Covid19. Vid osäkerhet kan man nu enkelt kontrollera att man inte bär på Coronaviruset och därmed minska risken för smittspridning till sin omgivning. Testerna som vi börjar skicka ut denna vecka är frivilliga att ta och utförs av medarbetaren själv.

Detta initiativ är ytterligare en del av det förebyggande arbete som vi bedrivit sedan pandemins utbrott under 2020. Målet har hela tiden varit att våra medarbetare, kunder och leverantörer ska känna sig så trygga som möjligt i vår gemensamma vardag. En av fördelarna med användningen av dessa självtester är att kunna upptäcka virussmitta på ett tidigt stadie. Detta bidrar i sin tur till att begränsa smittspridningen.

- Vi har nått en överenskommelse med en leverantör som kan förse oss med självtester som nu är godkända av Läkemedelsverket. Leveransen till våra anställda kommer innehålla ett 5-pack tester som distribueras till våra medarbetare på ett så effektivt sätt som möjligt, berättar Lars Rittsten, Inköpschef, PreZero Recycling AB.

- Att vara en arbetsgivare med stort ansvarskännande för våra medarbetares och kunders hälsa och säkerhet är väldigt viktigt för oss, och med denna insats hoppas vi även kunna bidra till minskad smittspridning i samhället, avslutar Mårten Widlund, VD PreZero Recycling AB.

Ersätter inte vården

Vi vill förtydliga att PreZero inte anser att dessa test ersätter vårdens tester. Enligt Folkhälsomyndigheten fungerar självtesterna som ett komplement till övriga skyddsåtgärder vid smittspridning i samhället. Att uppmana vår personal att följa FHMs rekommendationer är en självklarhet för oss.