Svensk AI-baserad återbrukstjänst vinnare på Återvinningsgalan

Svensk AI-baserad återbrukstjänst vinnare på Återvinningsgalan

Under torsdagskvällen hölls den årliga Återvinningsgalan som arrangeras av tidningen Recycling. Den AI-baserade tjänsten GoZero vann priset som årets cirkulära initiativ.

-Intresset för återbruk ökar i Sverige och vi ser att alltfler företag börjar efterfråga tjänster inom återbruk. Både kunder som vill minska sitt avfall och även från kunder som vill återbruka och bli mer cirkulära genom att inte köpa nytt, säger Mårten Widlund vd för PreZero Recycling som tillsammans med IT-entreprenörerna Henrik Schepp och Andreas Kviby har utvecklat tjänsten.

– Vi ser detta som ett starkt branschinitiativ från återvinningsindustrin där man kan säga att vi har skapat ett Hemnet, öppet för alla företag som vill återbruka.

Idag hjälper återvinningsindustrin företag att förebygga och hålla nere avfallsmängderna samt att material- och energiåtervinna. Genom att vi nu kan erbjuda våra kunder att återbruka i större skala minskar de sin miljöbelastning när vi hjälper dem inom hela avfallshierarkin, säger Mårten Widlund, vd på PreZero.

Mårten Widlund, vd på PreZero, 070-889 57 85, marten.widlund@prezero.com
Andreas Kviby, vd på GoZero andreas@stafegroup.com