Köpbeteende på internet: Är du en ROBBIS?

PriceRunner har tillsammans med forskare från Luleå tekniska universitet (LTU) genomfört en undersökning om hur beteendet vid köp och informationssamling skiljer sig mellan internet och butik.

Trots att e-handeln fortsätter att växa och beräknas uppgå till 24 miljarder kronor under 2010, står den för endast 4,5 procent av den totala detaljhandeln*. Allt fler konsumenter använder internet för att samla information innan de handlar, men trots det sker en stor del av inköpen i den fysiska butiken.

PriceRunner och LTU har kartlagt vilka faktorer som är avgörande för var man gör sitt inköp: på internet eller i butik, samt identifierat fyra olika profiler vid köp och informationssökning. Dessutom kommer möjliga åtgärder som kan hjälpa e-handeln att växa att presenteras.

Du är varmt välkommen till pressmöte där undersökningen om köpbeteende på internet presenteras hos PriceRunner, Sveavägen 38 i Stockholm den 24 maj 2010 kl 16-17.

Programmet för pressträffen:
-Introduktion från PriceRunner: syftet med undersökningen
-Presentation av undersökningen av LTU:s forskare
-Slutsatser och framtidsutsikter

O.S.A. senast den 18 maj till livia.podesta [@] prat.se eller på 08-545 152 34

Välkommen!

Victor Dahlborg, marknadschef PriceRunner
Esmail Salehi-Sangari, Associate Professor of e-Commerce Luleå University of Technology
Åsa Wallström, Assistant Professor Luleå University of Technology

*Källa HUI e-barometern Q1 2010

PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike. Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades år 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se. För fler nyheter om e-handel besök PriceRunners Nyhetsrum.