Nu lanseras kvalitetsstämpeln Trygg e-handel

I dag lanseras en ny kvalitetsmärkning, Trygg e-handel, vars syfte är att skapa tydligare och enklare riktlinjer för vad som gäller vid e-handel – både för konsumenter och e-handlare. Initiativet har tagits av PriceRunner.se, Sveriges ledande konsumentguide för pris- och produktjämförelser och målsättningen är att få ännu fler nöjda nätkonsumenter. Tillsammans med bland annat Konsumentverket, Svensk Handel, Råd & Rön, Allmänna reklamationsnämnden och representanter från e-handeln har en 10-punktlista med enhetliga regler för e-handlare tagits fram. Den 10-punktslista som tagits fram förenklar och framför allt garanterar tydligare riktlinjer för e-handeln. De e-handlare som kvalificerat sig som Trygg e-handlare lovar att följa reglerna och får därmed tillgång till Trygg e-handelssymbolen som de kan använda på sin webbplats. - Om kunderna känner sig trygga och vet att e-handlaren följer uppsatta krav kommer allt fler att handla allt mer över nätet, något som är positivt för alla parter menar Victor Dahlborg, Marknadschef på PriceRunner och initiativtagare till Trygg e-handel. 10-punktlista för Trygg e-handel: 1. Företagsuppgifterna skall vara tydliga och lätta att hitta. 2.Lätt att se vad totalkostnaden blir och hur länge ett erbjudande gäller. 3.Tydlig information om leveranstider och återbetalningsvillkor. 4.Tydlig garantiinformation. 5.Ångerrätt med rätt att kontrollera produkten. 6.Tydlig info om reklamationsrutiner samt alltid följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. 7.Alltid manualer på svenska om produkten kräver det. 8.Aldrig försäljning till minderåriga. 9.Företaget har en finansiell stabilitet. 10.Företaget har säkra betalningslösningar. För detaljerad 10-punktslista klicka http://www.tryggehandel.se/krav.php. Okunskap grunden till problem vid e-handel Under många år har konsumentguiden PriceRunner hjälpt konsumenter som fått problem när de handlat över nätet. Framför allt har frågorna handlat om leveransvillkor, garantiåtaganden, ångerrätt och reklamationshantering. Efter att PriceRunner själva undersökt ett tjugotal e-handlares hemsidor har Victor Dahlborg kunnat konstatera att det finns en del brister. Dels handlar det om hur konsumentköplagen tolkas av e-handlarna dels om hur de presenterar sina sälj- och leveransvillkor för konsumenterna. -Det är ofta okunskap om vilka lagar som gäller vid handel på nätet som skapar problemen. Och det är inte så konstigt med tanke på att Konsumentköplagen och Distans & Hemförsäljningslagen tillsammans innehåller närmare 100 paragrafer. Trygg-ehandel kommer att underlätta nätshopping för e-handlaren och konsumenten säger Victor Dahlborg. Läs mer om Trygg e-handel: www.tryggehandel.se För mer information Victor Dahlborg, initiativtagare till Trygg e-handel mobil 0709-25 35 95. Email: info@tryggehandel.se eller victor.dahlborg@pricerunner.com Om Trygg e-handel Trygg e-handel har initierats av konsuementguiden PriceRunner, som är den ledande konsumentguiden för pris- och produktjämförelser. Flera stora konsumentorganisationer i Sverige har varit med och utarbetat riktlinjerna för den 10 punktslista som skapats för Trygg e-handel, vilket borgar för att kvalitetsstämpeln får ett brett genomslag. Klicka här för att se vilka organisationer som utvecklat Trygg e-handels 10 punktlista. http://www.tryggehandel.se/ Om PriceRunner PriceRunner är den ledande konsumentguiden för pris- och produktjämförelser. På ett och samma ställe listas de lägsta priserna, flest kundrecensioner och det största utbudet av produktinformation. Företaget har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. C:a 6 miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Vi uppdaterar c:a 12 miljoner priser varje dag och jämför priser på produkter som TV-apparater, mobiltelefoner, digitalkameror, mp3-spelare, bärbara datorer och vitvaror, till bredband, resor och kontaktlinser. PriceRunner listar även – till skillnad från andra jämförelsesajter – priser från fysiska butiker. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök http://www.pricerunner.se/ Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://www.pricerunner.se/pressrum.html