Så julhandlar du säkert på Internet

Fler och fler väljer att inhandla sina julklappar på Internet. Samtidigt visar statistik på att bedrägerierna på Internet ökat kraftigt*. Pricerunner och Trygg e-handel guidar till hur du fyller julklappssäcken säkert och undviker fallgroparna i julhandel.

Julhandeln på Internet förväntas slå rekord i år, i alla fall om man får tro e-handlarna själva*. Fler och fler konsumenter inser hur smidigt det är att i god tid beställa sina julklappar från hemmets lugna vrå och samtidigt spara pengar. Men fortfarande är det många som känner sig osäkra när de ska handla över Internet. PriceRunner tillsammans med Trygg e-handel vill hjälpa konsumenter till säkrare köp på Internet.

- Förra julen var det några få e-handlare som skapade stora rubriker när de lurade konsumenter att betala i förskott för varor som de sedan inte levererade. I år hoppas vi undvika sådana situationer genom att konsumenterna är mer pålästa. Följer man våra tips så undviker man obehagliga överraskningar, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner.

Trygg E-handel på PriceRunner
Certifieringen Trygg e-handel finns för att vägleda konsumenter till säkra e-handlare och hittills har 191 butiker blivit granskade och godkända . Pricerunner, som var initiativtagare till trygghetsmärkningen, har valt att informera sina besökare om vilka e-handlare som är certifierade. Trygg e-handel drivs av den oberoende föreningen Svensk Distanshandel.

- Svensk Distanshandel har under flera år jobbat för att göra distans- och e-handel seriös och kundvänlig. I och med certifieringen Trygg e-handel har vi tagit ytterligare ett steg mot trygg och säker e-handel för konsumenterna, säger Bo Lindell, VD på SDh.

Fem tips för säker e-handel
-Fakta om företaget. Ta reda på mer om företaget genom att söka på forum och Google och titta alltid efter Trygg E-handels symbolen.
-Varans pris. Kolla så att moms, frakt med mer är inräknat i varans slutpris.
-Förväntad leveranstid. Kolla leveranstiden och om varan finns i lager. När är sista beställningsdag för att få din leverans innan jul?
-Betalning. Undvik förskottsbetalning. Betalar du innan du fått varan så förlorar du ditt starkaste påtryckningsmedel, att kunna hålla inne med betalningen om något går fel.
-Jämför innan du handlar. Använd sunt förnuft och jämför priser men var alltid misstänksam mot extremt bra erbjudanden.

Vill du ha fler tips och få reda på vad du gör om något går fel? Gå in på Pricerunners konsumentportal: www.pricerunner.se/konsumentinfo.html

Johan Frykendahl, johan.frykendahl@tryggehandel.se
Stefan Karlsson, skarlsson@pricerunner.com 0707994651

*BRÅ
*HUI e-barometern Q3 2009

• Detaljhandel

• distanshandel
  • ekonomi
  • konsumentfrågor
  • shopping

Om Trygg E-handel
Trygg e-handel är en certifiering för nätbutiker som drivs av den oberoende förening Svensk Distanshandel. Certifierade butiker kontrolleras bland annat genom provköp så att du som konsument kan känna dig säker när du handlar. Leta efter Trygg e-handels symbolen när du handlar på nätet! Här kan du se vilka butiker som är certifierade: http://www.tryggehandel.se/?sida=godkanda

Om PriceRunner
PriceRunner har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark och Österrike . Ungefär sex miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök www.pricerunner.se.

Den här releasen kan innehålla uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://nyhetsrum.pricerunner.se/kontakt/forward-looking-disclaimer-statement/.