Slösa blir Spara med ny tjänst på webben

De flesta svenskar är nu tillbaka i vardagen efter semestern. Många är vi som i sommar låtit vårt spendersamma jag, Slösa, ta över - tömma plånboken och låta kreditkorten gå på högvarv. Därmed har det blivit hög tid för en rejäl genomgång av privatekonomin och en realistisk granskning av hushållsutgifterna. På PriceRunner.se, Sveriges ledande konsumentguide för pris- och produktjämförelser går det nu lätt att jämföra leverantörer av vanliga hushållstjänster och hitta dem som är bäst för just dig. Sedan får du själv avgöra om du vill spara eller slösa. Hösten är en nystartens tid. Då kommer många igång med träningen, påbörjar GI- dieten, umgås med familjen och ser över privatekonomin. Ett effektivt sätt att vända en negativ utgiftsspiral och täppa till hålet i plånboken är att jämföra priser på vanliga tjänster som bredband, el, digital-TV och avgifter för kreditkort, räntan på bolån och privatlån. PriceRunner har tittat på den ekonomiska situationen för olika hushållstyper som ensamstående föräldrar, småbarnsfamilj, barnfamilj, tonårsfamilj, sambos, singlar och fyrtiotalister. Resultatet av genomgången visar att barnfamiljer kan spara upp till 40 000 kr per år bara genom att välja rätt tjänsteleverantör. – 40 000 kronor i minskade utgifter innebär ett stort lyft för de flesta hushåll. Det motsvarar en minskning av månadsutgifterna med drygt 3 300 kronor. Alla kan naturligtvis inte spara så mycket, men nästan alla kan bättra på sin ekonomi med hjälp av vår nya tjänst. Eller helt enkelt välja om de vill spara eller slösa, säger Victor Dahlborg, marknadschef på PriceRunner. Några tips för att ha kontroll på pengarna: • För kassabok en månad, spara kvitton och titta på exakt vad pengarna går till. Be alla i hushållet att göra detsamma och diskutera detta. • Gör en månadsbudget: utgifter och spar pengar. • Gå igenom befintliga avtal med leverantörer för bredband, el, digital-tv. Finns det bättre erbjudanden på marknaden? Man kan också förhandla till sig bättre villkor. • Se över kreditkortens årsavgifter – många företag erbjuder 0 kr i årsavgift men se upp för höga räntor och transaktionsavgifter. • Handla på rea eller vänta några månader – priserna på nya hemelektronik- produkter rasar efter några månader, t ex platt-tv. • Vänta på kampanjerbjudanden, men kontrollera om du verkligen behöver extra produktförsäkringar. Skyddet ingår ofta i hemförsäkringen. • Lär barnen värdet av pengar – veckopeng och spargris. • Utnyttja rabattkuponger. • Pruta i butiken* – det går att få ner priset eller få kompensationsvaror ”på köpet”. • Laga mat själv och ta med matlådor till jobbet. • Handla på internet, oftast är priser för hemelektronik billigare. Läs mer om undersökningen samt spartips från svenskar runt om i landet på: http://se.pricerunner.com/privatekonomiguide.html Hushålltyper: Nedan har vi sammanställt åtta olika hushållstyper samt hur mycket deras utgifter kan skilja beroende om de är sparande eller slösande. Tonårsfamiljen Torsson: Föräldrarna är 40-55 år med tre tonåringar (13 år, 15 år, och 18 år) kan spara upp till 40.000 kr på sin årliga hushållskostnad med hjälp av prisjämförelser. De har i sin korg: bredband, privatlån på 150.000 kr, bolån för villa på 2,5 milj, kreditkort, el, aktier, digital-tv och fast telefon abonnemang. TOTAL ÅRSKOSTNAD Spara: 141 780 kr Slösa: 180 866 kr Besparing:39 086 kr Barnfamiljen Bengtsson: (två föräldrar och 2 barn) är 30-45 år och har två barn 5-12 år. De har i sin hushållkorg: bredband, privatlån på 100.000 kr, bolån på 2,5 milj, bor i villa, kreditkort, el, aktier, digital-tv, fast telefon abonnemang. TOTAL ÅRSKOSTNAD: Spara: 132 626 kr Slösa: 165 072 kr Besparing: 32 446 kr Småbarnsfamiljen Stensson är 25-30 år och har 2 barn 0-5 år har i sin hushållskorg: bredband, privatlån 100.000 kr, bolån på 2 milj kr, bostadsrätt, kreditkort, el, fast telefon abonnemang och aktier. TOTAL ÅRSKOSTNAD: Spara: 111 218 kr Slösa: 141 564 kr Besparing: 30 346 kr Sambos Lisa och Lars: (under 30 år) har sin hushållkorg: bredband, bolån 1 milj, bostadsrätt i staden, kreditkort, el, aktier, el, och digital-tv. TOTAL ÅRSKOSTNAD: Spara:50 407 kr Slösa: 69 480 kr Besparing:19 073 kr Fyrtiotalisterna Mattsson: (två vuxna 55-65 år med utflugna barn) har i sin hushållskorg: bredband, ingen privatlån eller bolån, kreditkort, el, aktier, digital-tv och fast telefon abonnemang. TOTAL ÅRSKOSTNAD: Spara: 10 525 kr Slösa: 28 116 kr Besparing: 17 591 kr Ensamstående Elin: med ett barn har i sin årliga hushållskorg: bredband, privatlån för 75.000, bor i hyresrätt, kreditkort, digital-tv, el och fast telefon abonnemang. TOTAL ÅRSKOSTNAD Spara: 19 351 kr Slösa: 34 314 kr Besparing: 14 963 kr Singel Kalle i Karriären: (under 30 år) har sin hushållskorg: bredband, bolån 1 milj, bostadsrätt i staden, kreditkort, el, aktier, el, och digital-tv. Spara Slösa Besparing TOTAL ÅRSKOSTNAD 49 306 kr 63 318 kr 14 012 kr Pensionären Greta har i sin korg: bredband, kreditkort, el, digital-tv och fast telefon abonnemang. TOTAL ÅRSKOSTNAD: Spara: 8 566 kr Slösa: 20 288 kr Besparing: 11 722 kr *Läs mer om PriceRunners prutguide (http://se.pricerunner.com/prutguide.html) Om undersökningen Samtliga priser är inhämtade från PriceRunners Privatekonomisidor under 29 augusti 2007. (http://se.pricerunner.com/t/28/Privatekonomi) Hyres/bostadsrättsavgifter är ej inkluderade i respektive hushållskorg. Exceldokument med detaljerade uträkningar finns tillgängligt. För mer information Merci Olsson, PR ansvarig, mobil: 0709 56 52 37. Email: merci.olsson@pricerunner.com Om PriceRunner PriceRunner är den ledande konsumentguiden för pris- och produktjämförelser. På ett och samma ställe listas de lägsta priserna, flest kundrecensioner och det största utbudet av produktinformation. Företaget har verksamhet i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Danmark, Österrike och USA. C:a 6 miljoner unika användare utnyttjar varje månad PriceRunners tjänst. Vi uppdaterar c:a 12 miljoner priser varje dag och jämför priser på produkter som TV-apparater, mobiltelefoner, digitalkameror, mp3-spelare, bärbara datorer och vitvaror, till bredband, resor och kontaktlinser. PriceRunner listar även – till skillnad från andra jämförelsesajter – priser från fysiska butiker. Företaget grundades 1999 och har sitt huvudkontor i Stockholm. PriceRunner förvärvades i augusti 2004 av det amerikanska online-marknadsföringsbolaget ValueClick, Inc. (Nasdaq: VCLK). För ytterligare information, vänligen besök http://se.pricerunner.com/ Den här releasen innehåller uttalanden och spekulationer om framtida utveckling som kan komma skilja sig från verkligheten. För detaljerad beskrivning se Forward looking statement disclaimer på http://se.pricerunner.com/pressrum.html