Primrock's anläggning i Falkenberg (Foto: Anders Andersson)

Sydsveriges största batterienergilager bidrar till balans i elsystemet

Den 8 mars 2022 invigs södra Sveriges största batterienergilager i Falkenberg. Systemet kommer att bidra till stabilitet i det nordiska elsystemets sydligaste elområde, SE4, genom att mata in effekt i nätet vid störningar som riskerar att orsaka elavbrott för elkonsumenterna.

Anläggningarna i Falkenberg har byggts och drivs av Primrock AB, ett innovativ energiföretag som tillhandahåller distribuerade balans- och kapacitetstjänster till det svenska elsystemet. Systemen i Falkenberg har en effekt på 5,4 MW och kan vid en störning tillhandahålla effekt som motsvarar det genomsnittliga behovet hos ca 2000 villor.

- Behovet av ny kapacitet för att balansera elsystemet växer i takt med en ökande andel vindkraft och en ökande export av el till EU-länderna, säger Gustav Bergquist, VD på Primrock. Våra system i Falkenberg är ett första steg för att avhjälpa bristsituationen i södra Sverige.

Genom en lokalisering av systemet i Halland så undviks transmission i det redan ansträngda stamnätet. Primrocks anläggningar kommer att avlasta vattenkraften som istället kan användas för andra angelägna uppgifter som att komplettera vindkraft och solkraft för mer varaktig balansering.

Systemen har förmåga att tillhandahålla två funktioner i elsystemet. Tack vare en kort reaktionstid och snabb svarsförmåga fungerar anläggningen som ett ”syntetiskt svänghjul” som dämpar fallet vid en större störning. Dessutom kan systemet mata in effekt som återställer balans och fungerar som en ”brygga” till annan reservproduktion vid exempelvis ett fel i en kärnkraftsreaktor. Båda dessa tjänster tillhandahålls till Svenska Kraftnät som ytterst är ansvar för stabilitet och säkerhet i det svenska elsystemet.

- Det är Primrocks ambition att med nya lösningar och ny kapacitet underlätta omställningen till ett 100% förnyelsebart elsystem, säger Gustav Bergquist. När traditionella lösningar inte räcker till är det viktigt att våga investera i lösningar som hjälper Svenska Kraftnät att lösa sin uppgift. Ett stabilt och tillförlitligt elsystem i balans gynnar oss alla.

Primrock valde Falkenberg som lokaliseringsort på grund av det gynnsamma näringsklimatet och kommunens långsiktiga satsning på förnyelsebar energi. Kommunen har upplåtit verksamhetsmark för anläggningarna och det kommunala energibolaget Falkenberg Energi har bidragit med anslutning till elnätet.

- Falkenberg är en mycket bra plats för lokalisering av verksamhet i energiomställningens framkant, säger Gustav Bergquist. Vi har fått ett mycket bra bemötande av såväl kommunen som Falkenberg Energi. Det har varit en väldigt smidig process.

Nästa steg i utvecklingen av Primrocks anläggningar i Falkenberg är att komplettera med kapacitet för att hantera situationer då det finns för mycket energi i elsystemet, exempelvis om en likströmsledning för export till Tyskland eller Polen slutar fungera. Parallellt fortsätter förberedelsen av ytterligare platser för att anlägga fler batterienergilager i södra Sverige.

Regioner

Primrock AB tillhandahåller balans- och kapacitetstjänster till det nordiska elsystemet. Primrock levererar flexibla tjänster med högsta möjliga tillförlitlighet, precision och snabbhet från distribuerade energilager som ansluts till det koncessionpliktiga elnätet. Primrock drivs av grundarna Mattias Ganslandt och Gustav Bergquist som båda har mångårig erfarenhet av affärs- och teknikutveckling på energiområdet. Bland Primrocks investerare märks Jämtkraft, Jönköping Energi, Tekniska Verken i Linköping, Umeå Energi och Öresundskraft. Primrock har för sina innovativa energilösningar erhållit stöd från Energimyndigheten samt tillväxtfinansiering från Almi med garantier från Europeiska Investeringsfonden.

Gustav Bergquist

Presskontakt VD 0735130090

Power Without Compromise

Primrock AB tillhandahåller balans- och kapacitetstjänster till det nordiska elsystemet och elanvändare. Primrock levererar flexibla tjänster med högsta möjliga tillförlitlighet, precision och snabbhet från distribuerade energilager som ansluts till det koncessionpliktiga elnätet.

Primrock AB
Stora Skuggans väg 32