Nalle Puh i 1,3 miljoner tidningar

En enkel produktnyhet kan räcka för att få bra publicitet. Ett färskt exempel är en presskampanj för Decofun som pr-byrån Printa i Helsingborg nyligen genomförde. Pressmaterialet handlade om en barnkammarserie från Decofun som består av barnmöbler och väggdekorationer med aktuella motiv från seriernas värld. Hittills har artikeln om Decofun publicerats i en samlad upplaga på 1,3 miljoner tidningsexemplar. Kostnaden för motsvarande annonsering skulle ha uppgått till 70.000 kronor. Att värdera publicitet i pengar är inte helt enkelt. Enligt marknadsföringsgurun Kotler är redaktionell publicitet värd sju gånger motsvarande annonskostnad (på grund av högre trovärdighet än en annons). Printa väljer att vara lite mindre kaxiga och multiplicerar annonskostnaden med fyra. Då blir värdet 280.000 kronor. Decofun marknadsförs av K.E. Leisure som tillsammans med bland andra Leksam ingår i den danska leksakskoncernen K.A. Mathiasen A/S. www.decofun.be

• Massmedia