Under sommaren går glassmaskinerna går på högvarv i Triumf Glass fabrik i Sävedalen.

Triumf Glass- företaget som sprider glassglädje

I Glassfabriken i Sävedalen utanför Göteborg finns det verkligen glass i stora lass. Här tillverkas flera tusen liter glass om dagen. Under sommaren är det högsäsong och glassmaskinerna går på högvarv.

Grundare av företaget, som har cirka 20 procent av glassmarknaden idag, var Arne Müntzing. Redan som fjortonåring började han tillverka glass hemma för att sedan kunna sälja den på torget. Det var troligtvis redan då som hans dröm växte fram om att en dag äga en egen glassfabrik.

Generationsskifte

1946 uppfyllde han drömmen och startade Triumf glass i en liten lokal vid Stigbergstorget i Göteborg. Företaget har gått i arv och förra året skedde ett generationsskifte där Arne Müntzings barnbarn Felix och Alexander tog över efter sin pappa.

2017 var ett bra glassår för företaget och 2018 ser ut att bli ett fantastiskt bra år.

-Det är till stor del för att sommaren och värmen kom så tidigt i år. Lagom till sommaren lanserade vi också tre nya stycksaksglassar, Farbror Arnes Gräddkola som är en hyllning till Arne Müntzing som startade företaget, Mövenpick Mango Passion och Jippo Knäck som alla sålt väldigt bra. Vi har jobbat väldigt hårt med att våra nya produkter verkligen ska synas, säger Jonas Lövgren, Kam på Triumf Glass.

Man har bland annat satsat på att göra reklam på sociala medier och att använda sig av kända bloggare och youtubers för att nå ut med sina produkter.

Men det är en tuff marknad med hård konkurrens där GB är den allra största konkurrenten.

-Vi är ett familjeföretag och det är viktigt för oss att vi behåller den familjära känslan. Vi tar hela tiden andelar på glassmarknaden men vi är egentligen ett ganska litet företag. Sen älskar vi att vara lillebror, det är alltid lättare att ta nya kunder. Vi älskar utmaningen helt enkelt, säger Jonas Lövgren.

Öka omsättningen

Triumf Glass har planer på att om några år bygga ut fabriken för att kunna tillgodose glassmarknaden med fler spännande produkter.

-År 2021 har vi som mål att ha en omsättning på 500 miljoner kronor, 2017 hade vi en omsättning på 320 miljoner och jag är säker på att vi kommer nå det målet, säger Jonas Lövgren.