Roger Jonsson VD för Narr Konfektyr och Göran Kling, försäljningsansvarig på Narr Konfektyr visar runt i fabriken.

Händelserikt år för Narr konfektyr

Med en lång resa bakom sig har nu företaget Narr Konfektyr tagit ett rejält kliv framåt.

Känslan man får när man kommer in i Narrs fabrik är att man befinner sig i ett storskaligt polkagriskokeri. Företaget har bara tio anställda och det mesta av tillverkningen görs för hand med hjälp av maskiner.

Roger Jonsson, VD för Narr Konfektyr är uppvuxen i Gränna. Där jobbade han under ett år på ett karamellkokeri och det var där och då som han bestämde sig för att konfektyr var något han ville fortsätta jobba med.

1993 köptes därför en lokal i Ödeshög, då startades företaget Narr Konfektyr som han idag driver tillsammans med sin fru.

Narr är initialerna i respektives familjemedlems namn, Natalie, Anne-Lie, Roger och Robin.

-Vi har kämpat och lagt ner all vår tid på detta och sedan några år tillbaka går företaget bra, berättar Roger Jonsson.

Göran Kling, försäljningsansvarig på företaget, tror att det bland annat beror på den hälsotrend som tagit över Sverige.

-Många tränar och folk är lite mer medvetna om vad de stoppar i sig. När de unnar sig, gör de inte det på samma sätt som tidigare, nu köper man bara sitt favoritgodis och gärna något som är gjort på bra råvaror och det tror jag verkligen har gynnat företaget, säger han.

Roger och hans familj spenderar all sin tid i fabriken, både för att få företaget ska fungera men också för att det är en del av deras liv.

-Detta är en stor del av våra liv. Förr när barnen var små fick de alltid följa med oss till jobbet och de var helt ärligt ganska trötta på det, men nu jobbar dom båda två i företaget.

För snart ett och ett halvt år sedan flyttade man in i sina nybyggda lokaler, och det blev lite som en nystart för Narr. Man öppnade också en butik i samma byggnad som fabriken, där man kan köpa allt godis som produceras där. I butiken finns stora fönster in till fabriken där man kan se hur delar av produktionen går till.

- Lokalen vi hade tidigare var för liten och med den här lokalen har vi ett bra läge där man ser fabriken från vägen, säger Roger Jonsson

Trots nybyggda lokaler börjar man bli trångbodda, funderingar finns redan på att utöka fabriken och granntomten har därför köpts in för framtida planer.

-Idag har vi ett sextiotal olika produkter och vi tar fram 5 till 7 nya sorter varje år, planer finns även för nya förpackningslösningar och till detta behöver vi utrymme säger Roger Jonsson.

Företaget har idag ett väldigt nära samarbete med Privab och det är en bidragande orsak till att det går bra för företaget.

-Vi har ett fantastiskt samarbete med Privab som aldrig har varit rädda för att köpa in våra produkter. De har hela tiden trott på oss och det är vi väldigt tacksamma för, säger Roger.

Roger ser ljust på framtiden och hoppas att fabriken ska nå många nya planerade mål.