Servicehandelns järnlady går in i andra andningen

Servicehandelns järnlady går in i andra andningen

Christina Bredberg, som är känd för att ha varit med och startat Direkten, har jobbat inom servicehandelsbranschen i nästan 40år. För två månader sedan valde hon att lämna Direkten och gå över till Privab och MyWay.

Tidigare i år fyllde hon 65 år, men trots det har Christina inga planer på att dra sig tillbaka och sluta jobba. Hon har istället precis påbörjat en tjänst som kategoriansvarig för tobak och Nonfood på Privab.

• När Privab först tog kontakt med mig tänkte jag att det här är ett helt omöjligt uppdrag så det måste jag ta, säger hon.

Hennes bakgrund inom servicehandelsbranschen är lång och i början av yrkeslivet drev hon en egen butik. Hon satt då samtidigt med i styrelsen för det som förut hette Convenience store Sweden.

• Där var det en av leverantörerna som tyckte att det borde skapas en kedja som kunde konkurrera med Pressbyrån, som var det enda som fanns på den tiden, berättar Christina.

De beslutade sig för att göra ett test med butiker i Stockholm och skapa en kedja där butikerna som ingick skulle se på varandra som kollegor istället för konkurrenter.

• Det fungerade jättebra så vi bestämde oss för att göra detta i hela Sverige. Men vi behövde såklart en del pengar för att kunna starta, säger Christina.

Men det var inte riktigt någon mer i styrelsen som nappade på förslaget.

• Så då bestämde jag mig för att köra själv, säger hon.

Det var där och då som Direkten kom till.

Men Christina har inte alltid velat jobba med servicehandel.

• Tanken var att jag skulle bli gymnasielärare.

Men efter ett tag tröttnade hon på att studera och bestämde sig för att ta en paus. Under tiden började hon jobba på en Pressbyrå.

• Jag tyckte att det var fruktansvärt roligt. Och när jag hade jobbat där ett år köpte min pappa en liten butik där jag började jobba. Efter ett tag köpte han en större butik som vi sedan drev tillsammans. Sen var jag inne i det och efter det rullade det på med fler butiker tills jag började jobba med Direkten, berättar hon.

Christina har jobbat på Privab sedan i oktober och hennes huvudsysselsättning har hittills varit att förhandla fram nya tobaksavtal för MyWay-butikerna.

Enligt Christina har både Direkten och MyWay många olika styrkor, men kedjorna är ändå relativt lika varandra.

• Jag ser verkligen fram emot den här nya utmaningen. Privab och MyWay har stora möjligheter att utvecklas på marknaden, säger Christina.

Faktaruta:

Namn: Christina Bredberg

Ålder: 65 år.

Familj: Sambo och fyra utflugna barn.

Bor: Mälarhöjden, i en stor lägenhet vid vattnet.

Intressen: Spenderar tid på vårt lantställe i Stallarholmen.

PRIVAB Grossisterna AB bildades 2000 och är privata grossister i samverkan. Vår affärsidé är okomplicerad. Vi skall upplevas som det bästa alternativet för kiosker, service- och videobutiker, föreningar och tobakshandeln och dagligvarubutiker vid inköp av konfektyrer, snacks och drycker och inte minst sk klipp. 2010 omsatte vi 950 miljoner och vi är branschens snabbaste växande aktör.