GSM-styrning

Föregående vecka fick vi ganska många förfrågningar på just styrning i GSM-nätet. Förhoppningsvis kan jag reda ut några frågetecken med detta inlägg.

För GSM-styrning så rekommenderar vi vårt modem Maestro Heritage med tillhörande I/O-modul.

Snabbfakta: Maestro Heritage är ett GSM-modem med RS-232 som standard. Kommunikationen sker via GSM, GPRS och EDGE. EDGE-tekniken gör att modemet kan nå hastigheter upp till 284 kbit/s i GSM-nätet. Dock fungerar EDGE endast i Telias infrastruktur. Vår partner Maingate har möjlighet att erbjuda EDGE-trafik. Maestro Heritage har moduler som "bygger ut" modemet med extra funktioner. I dagsläget finns det en ethernet- och en I/O-modul.

I/O-modulen har 6 st digitala I/O's för slutande och brytande funktioner och hanterar ingående spänning från 5 till 32V. Detta möjliggör styrning av upp till 6 stycken olika processer med endast ETT GSM-modem och EN I/O-modul!

GSM-modemet har en inbyggd realtidsklocka samt en övervakningsfunktion där modemet startas upp på nytt om det inte får kontakt med GSM-nätet eller RS-232-anslutningen inte skickar någon information.

2002 introducerade vi Maestro-modemen på den nordiska marknaden. Från 20-serien till 100-serien och nu, Heritage. Ett pålitligt GSM-modem med stora möjligheter tack vare expansionsmodulerna. Om du är nyfiken på Maestro Heritage - ring våra säljare och tekniker på 08-718 1700.

Per Pettersson
Marknadsansvarig Pro4 Wireless AB