Använd inte ett maximalt skydd!

Använd inte ett maximalt skydd!

Beroende på vilken typ av arbete och arbetsmiljö du har, kan personlig skyddsutrustning spela en oerhört stor roll. Men det är viktigt att inte överdriva skyddet.

Det är nämligen betydelsefullt när det gäller hörselskydd. En av våra samarbetspartners - 3M, som bland annat tillverkar hörselkåpor och hörselproppar, poängterar ofta att du ska välja ett optimalt skydd, inte ett maximalt skydd

Martin Lindén, Produktchef Personlig skyddsutrustning hos oss, håller med om detta. Han förklarar vidare vad det faktiskt betyder:

- Olika hörselskydd passar olika på var och en individ. Du ska känna att det är bekvämt att bära det, men det absolut viktigaste i ditt val av hörselskydd är nivån på bullret i din arbetsmiljö och dämpningsvärdet på skyddet. Det värdet talar nämligen om vilken decibel ett hörselskydd förväntas dämpa ner bullret med. Detta värde vägleder dig så att du väljer just ett optimalt skydd.

Men varför är det fel med maximalt skydd? Borde jag inte skydda hörseln maximalt?

- Du ska absolut vara rädd om hörseln. Men om du väljer hörselskydd med ett maximalt skydd, låt oss säga med det högsta dämpningsvärdet för din arbetsmiljö, kan det innebära andra risker för dig. Det resulterar i det vi kallar överdämpning, alltså att det blir svårt att uppfatta varningssignaler, telefoner och maskinljud som ett körande fordon bakom dig på arbetsplatsen. Med ett optimalt dämpningsvärde skyddar du därför både hörseln och dig själv.

Smart färgkod vägleder ytterligare

För att vägleda dig ytterligare finns det dessutom färgkoder på hörselskydd. 3M har det på sin Peltor X-serie av hörselkåpor och hjälmkåpor.

Färgkoderna står för vilken dämpningsnivå de har så att det blir lättare att välja rätt för just din arbetsmiljö. För en miljö med kraftigt buller gäller färgen röd, för medelhög till hög dämpning gäller färgen gul och för första dämpningsnivån gäller grön.

Mer information och användaromdömen

Är du nyfiken på mer om Peltor X-serien, rekommenderar vi att du läser användaromdömen om serien på den här sidan: 3M:s Peltor X-serie av hörselskydd