Fyra tips för hälsa och hygien

Fyra tips för hälsa och hygien

Använder du mycket handskar i jobbet? Kanske inom lokalvården? Där är bakterier, smuts och kemikalier en utmaning för både hälsa och hygien och få yrkesgrupper är så beroende av handskar som lokalvårdare. Men med några basala tips kommer alla långt.

Fyra tips för bästa hälsa och hygien

• Välj en handske som skyddar inte bara mot bakterier och smuts utan även mot alla olika kemikalier som du använder.
  • Innan du tar på dig handskarna, se till att dina händer är ordentligt rena och har torkat. Annars stänger du in smutsen vilket gör att den kan förvärras.
  • Har du torra händer och behöver smörja in dem ofta? Smörj då in dem innan du tar på dig handskarna, men låt i så fall huden bli torr innan handskarna träs på. Då får huden en chans att ta till sig krämen eller salvan.
  • Tänk på hygienen och dig själv - om du rengör olika hygienutrymmen med samma handskar, tvätta dem med tvål mellan de olika utrymmena och byt handskar ofta om du använder engångshandskar.