Det finns olika varianter av andningsskydd. Lär dig vilka de är och hur länge de kan användas.

Fyra viktiga fakta om andningsskydd

Andningsskydd och munskydd är något som de flesta blivit medvetna om den senast tiden. Framförallt med tanke på virus som Covid-19. Det betyder att fler behöver kunskap om vad de är och hur de skyddar. Vi ger dig en överblick och insikter.

1) Skillnaden

Det absolut viktigaste gällande andningsskydd och munskydd är skillnaden i deras respektive användningsområde. Den som bär andningsskydd eller munskydd ska tänka på vilket av dem som skyddar vem. Lär dig skillnader mellan munskydd och andningsskydd >>

2) Valet av andningsskydd

Det finns olika varianter av andningsskydd såsom filtrerande halvmasker, halvmasker, helmasker, fläktassisterade andningsskydd och tryckluftsmatande andningsskydd. De täcker andningsvägar och ansikte olika. Skaffa dig en överblick av varianter av andningsskydd >>